De vroege films van Edgar Wright

26 november 2011 · · Beschouwing

Edgar Wright maakte wereldfaam met Shaun of the Dead, maar daarvoor maakte hij, zoals bij filmfans bekend, de televisie-serie Spaced. Maar daarvoor nog, op zijn eenentwintigste maakte hij al een speelfilm: A Fistfull of Fingers. Deze vroege film leek qua toon, humor en stijl erg op Edgar Wright’s eerste korte film, Dead Right. Zowel Dead Right als A Fistfull of Fingers bevatten al elementen die terug zouden keren in Shaun of the Dead en Hot Fuzz, maar zijn vooral om een andere reden opvallend: ze zijn van ongelooflijk lage kwaliteit. Ze tonen een belofte voor de toekomst, maar tonen vooral het contrast tussen de vroege Edgar en de late Edgar. Wat niet werkt in Dead Right en A Fistfull of Fingers heeft Wright verbeterd in de latere films. Dead Right en Fistfull of Fingers zijn vooral interessant als vingeroefening.

Dead Right is zelfs een directe voorloper van Hot Fuzz. Net als Hot Fuzz werdt de film opgenomen in Wells, Somerset en enkele locaties zijn duidelijk aanwezig in beide films. Dead Right is net als Hot Fuzz een mix tussen een politie-film en serie-moordenaars film, en ook Dead Right kent vele parodieën (in dit geval Dirty Harry i.p.v Point Break en Bad Boys II). Dead Right haalt echter nergens het niveau van Wright’s latere werk, zelfs als je niet let op de low-budget special effects en het acteerwerk van de piepjonge amateurs.

Wat het grote verschil is tussen Dead Right (en de westernparodie A Fistfull of Fingers) en de latere werken van Edgar Wright is de humor. Ondanks dat alle werken van Edgar Wright tot nu toe spoofs zijn (naast Hot Fuzz, Dead Right en A Fistfull of Fingers maakte Wright nog de zombie-spoof Shaun of the Dead en ode aan videogames Scott Pilgrim) zit er een verschil in kwaliteit. De latere spoofs zitten ook vol met knipogen en doorbreken ook regelmatig de vierde wand, maar het werkt nooit zo storend als in Dead Right en Fistfull of Fingers. De kracht van Hot Fuzz, Scott Pilgrim en Shaun of the Dead is dat de humoristische odes naadloos zijn verweven in het plot. In Fistfull of Fingers en Dead Right wordt de vierde wand echter zo vaak en zo opzichtig doorbroken dat het plot niet de kans krijgt zich te ontwikkelen. Wat is het nut van het kijken naar het verhaal/de film als constant de realiteit van dat verhaal ondermijnd wordt? In Scott Pilgrim zijn de personages soms ook meta, maar versterkt dit juist het plot: door het meta-niveau kunnen de personages bespiegelen op hun ontwikkeling. In A Fistfull of Fingers maken ze zichzelf alleen belachelijk.

Toch valt er al een kiem te zien van de regisseur die Edgar Wright later werd. Dead Right kent enkele ambitieuze shots waaronder een zelfgemaakte steadicam. De ambitie werd duidelijk afgekeken van doe-het-zelf-filmer Sam Raimi, wiens stilistische vingerafdrukken gepersifleerd worden in camerawerk en gore. Ook een inspiratie, zo geeft Edgar Wright ruiterlijk toe, was het camerawerk en de montage in Raising Arizona, en de wilde stijl van die film lijkt zeker een raadgever voor Dead Right‘s hyperactieve camerawerk. Zelden toonde een film van een achttien-jarige zoveel visuele ambitie.

A Fistfull of Fingers gaat daar nog ruimschoots overheen: een western, wederom gefilmd in Wells, Somerset. Voor de lange film werd gebruik gemaakt van de landelijke engelse omgeving in plaats van een droge Amerikaanse woestenij, maar toch stoort dat geen moment. Edgar Wright begint zijn film namelijk in een zelfgebouwd Saloon-decor dat er wonderwel zeer goed uitziet. Ook hier wordt de vierde wand storen doorbroken (een auto rijdt opzichtig langs), maar genoeg scènes ademen een western-sfeer zonder de omgeving van een western te hebben. Edgar Wright heeft de stijl van John Ford en Sergio Leone in de smiezen en filmt en maakt elegant gebruik van close-ups, tracking shots en traditionele montage. Het is een visueel ingehoudener film dan Dead Right en toont dat Edgar Wright vertrouwd op zijn eigen groei als regisseur. De film kent zelfs een (mooie) animatie-sequentie en is de tweede western uit 1995 met een erotisch muzikale ode over een paard (de andere is Cannibal! The Musical). Edgar Wright toont talent, maar zou pas met televisie-serie Spaced de inhoudelijke en visuele symbiose creëren die in zijn latere werk de dienst uitmaakt.

Dead Right, inclusief audio-commentaar, is te vinden op de Blu-ray-editie van Hot Fuzz


Onderwerpen:


Reageer op dit artikel