Een klein stukje hemel
Melodramatische Mutaties (2/3): Angst essen Seele auf (Fassbinder, 1974)

22 oktober 2012 · · In Beeld + Melodramatische Mutaties

null

Fassbinders bewerking van Sirks All That Heaven Allows deelt daarmee nog wel het basisconcept maar is zeer zeker een eigen werk. Niet alleen omdat hij dat concept verplaatst naar een totaal andere omgeving, waardoor het centrale conflict niet meer slechts om klasse maar vooral om ras draait. Maar ook omdat Fassbinder een veel te slimme observator van de menselijke inborst is om zijn personages simpel als slachtoffers of daders te zien. Terwijl de liefde tussen Cary en Ron vooral wordt ingeperkt door sociale normen, behoedt Fassbinders compassie voor Emmi en Ali hem niet voor het verkennen van hoe zij zelf medeplichtig zijn aan de hypocrisie en intolerantie die hen scheidt.

Fassbinder hergebruikt het exacte shot, dat hij eerst gebruikt om Emmi’s isolatie te benadrukken, om te laten zien hoe immigrante Yolanda is verdreven door Emmi en haar vrienden als Emmi geaccepteerd wordt. Fassbinder filmt zijn personages frequent in nauwe ruimtes – in kamers, trappenhuizen, en door deuren en gangen, waarmee hij aangeeft hoe zij opgesloten worden door de rigide maatschappij. Dat hij dit zelfs weet over te dragen in open ruimtes en op wijds gefilmde buitenlocaties geeft blijk van zijn perfecte beheersing van compositie. Fassbinders grootste kracht is het overbrengen van het innerlijk van zijn personages, niet met dialoog, maar met beelden en stilte.


Onderwerpen: , , ,


Reageer op dit artikel