De hemel is gierig
Melodramatische Mutaties (1/3): All That Heaven Allows (Sirk, 1955)

19 oktober 2012 · · In Beeld + Melodramatische Mutaties

Sirks magnifieke, visueel boeiende All That Heaven Allows opent met een shot van een kerktoren die letterlijk het landschap domineert. Het is een perfecte introductie tot de wereld van de film: conservatief kleinstedelijk Amerika dat wordt beheerst door rigide sociale normen. Waar het ondenkbaar is dat Jane Wymans eenzame weduwe van middelbare leeftijd zou gaan houden van Rock Hudsons veel jongere Thoreau-lezende man van de natuur. Sirks aanpak van dit fundamentele conflict is allesbehalve simplistisch. Meerdere kijkbeurten maken lagen van complexe thematiek en personages los. Veel van deze complexiteit wordt onthuld door Sirks kadrering en mise-en-scene. De film zit vol indrukwekkende, onvergetelijke beelden waarvan misschien wel het sterkste het shot is van Cary’s begrafenis in het televisiescherm, die voor haar gekocht als geneesmiddel voor haar eenzaamheid.

Volgende keer: Sirks melodrama door de ogen van Rainer Werner Fassbinder in Angst essen Seele auf (1974).


Onderwerpen: ,


Reageer op dit artikel