Greatest Scott!: De vijf beste films van Tony Scott
Volgens de Salon Indien redactie

We begonnen onze eerste themamaand met een overzicht van Tony Scotts leven en werk en sluiten nu af met een top vijf van zijn films. Dankzij de uiteenlopende meningen en smaken onder de redactieleden is dit een zeer gevarieerde lijst geworden, met films uit verschillende decennia en fases van zijn carrière. Opvallende afwezige is Top Gun, nog altijd zijn bekendste en succesvolste werk.

5. True Romance (1993)

True Romance is zo’n film zoals Tony Scott ze in de jaren ’90 wel vaker regisseerde; in dienst van het script en met een duidelijke signatuur van de schrijver, in dit geval Quentin Tarantino. Deze film, waarin Scott overigens wel het einde veranderde, is daarmee geen typische Scott-film maar staat dankzij zijn solide regie wel te boek als één van de beste uit de man zijn oeuvre. Memorabel is die briljante scène tussen acteerkanonnen Dennis Hopper en Christopher Walken. Zo’n fragment waarbij je je adem even inhoudt en alles om je heen stil lijkt te staan. Tel hier nog een aantal puike acteerprestaties en een uitstekend geregisseerde finale bij op en je begrijpt waarom deze film in onze top 5 terecht gekomen is. True Romance mag dan aanvoelen als Tarantino zijn film, zonder de sterke hand van Scott had deze nooit in de uiteindelijke vorm kunnen bestaan.
-Hendrik de Vries

4. Crimson Tide (1995)

De eerste samenwerking die Tony Scott met Denzel Washington zou ondernemen is een uiterst onderhoudende en spannende thriller. Vrijwel de gehele film speelt zich in een nucleaire onderzeeër af wat ontzettend bijdraagt aan de claustrofobische en constant onzekere sfeer. Naast Scotts fraaie cinematografie en de ijzersterke opbouw, wordt de film gedragen door zowel Gene Hackman als Denzel Washington. Hackman is de ijzervreter die koste wat kost de Verenigde Staten wil beschermen en Washington is de weldenkende die een mogelijke nucleaire holocaust wil voorkomen. Het schaakspel wordt zeer knap uitgespeeld ondanks dat de voorspelbaarheid hoog is. De film is verder vooral ook erg spannend, zeker wanneer de Amerikanen worden aangevallen door een rebelse Russische onderzeeër die de communicatie met het vasteland uitschakelt. Tel daarbij op een gelikte regie met afwijkende camerahoeken en je hebt een eersteklas Hollywood-thriller.
-Erwan Ticheler

3. Domino (2005)

Zelf noemde Scott deze helse mescalinetrip een van zijn favorieten, en daar zijn wij het duidelijk mee eens. Scott zag het als zijn versie van rock-’n-roll, en de soms mooie maar vaak ook lelijke beelden hebben af en toe wel wat weg van gitaarsolo’s of juist een kort, agressieve riff. Hyperactieve montage, beelden over elkaar, door elkaar of gefilterd tot enige pretentie tot het presenteren van de werkelijkheid verdwenen is: dit is allesbehalve een conventionele actiefilm. Als er één film is die Scott het label ‘avant-garde actie-auteur’ oplevert is het deze wel, zijn extreemste en de meningen verdelende werk. Die dan ook door ongeveer de helft van de redactie wordt geadoreerd en door de andere helft verafschuwd.
-Kaj van Zoelen

2. The Last Boy Scout (1991)

Actiefilms zoals The Last Boy Scout worden jammer genoeg niet meer gemaakt. Vooral omdat de gemiddelde actiefilm tegenwoordig vanuit het PG-13-perspectief wordt gemaakt en The Last Boy Scout vol zit met alles dat God ons heeft verboden. Maar daarnaast is het ook gewoon een ijzersterke film. Het script van Shane Black weet een perfecte balans te vinden tussen komedie, actie en drama, zonder te vervallen in vervelende clichés. De hardgekookte detective (Bruce Willis op z’n best) is namelijk geen einzelgänger die stiekem naar liefde op zoek is. Hij is getrouwd, heeft een kind, en hoewel hij zijn familie niet kan uitstaan blijft hij toch trouw aan ze. Damon Wayans wordt vaak ingezet als comic relief, maar heeft daarnaast een eigen verhaallijn waardoor Wayans toch boven het gemiddelde bordkartonnen sidekickje uitstijgt. Maar ook Scotts regie is duidelijk te herkennen: briljant geregisseerde acteurs, de energieke montage en niets dan prachtige plaatjes. Mijn posterquote: een pientere actiefilm waar het plezier van afdruipt.
-Bram Ruiter

1. Unstoppable (2010)

Unstoppable, de laatste film die Tony Scott maakte voor zijn dood, is volgens de Salon Indien-redactie ook de beste. Het is in ieder geval de film die zijn werk het beste opsomt, van de haat-liefde-verhouding die de personages hebben met voertuigen (in dit geval treinen), tot het idee van een protagonist die moet vechten tegen de regels van zijn bazen hogerop. Met de protagonisten die tot de middenklasse behoren onderstreept hij nogmaals waar zijn sympathie ligt: bij de gewone, hardwerkende man die gevaren trotseert die de wereld in zijn geholpen door bureaucratische regels, rijke zakkenvullers en corrupte machthebbers. Daarnaast is het ook de film die het beste de twee visuele kanten van Scott verenigt: mooie plaatjes van het Amerikaanse landschap én een hyperkinetische editing, vol kleurenfilters, double exposure, focus pulling en zooms. De film is constant in beweging, want ook in de momenten waarin personages enkel met elkaar praten is de achtergrond, of het spiegelende oppervlak op de voorgrond, instabiel (ze zitten in een trein). Het toont het enthousiasme, het lef en de snelheid waarmee Scott zijn films boven de middelmaat uittilde. Unstoppable is, met zijn heerlijk explosieve uiterlijk en zijn introspectieve innerlijk hét bewijs dat hij een van de meest interessante filmauteurs van de laatste jaren was. Leve Tony Scott!
-Theodoor Steen


Onderwerpen: , , , , , , , , , , ,


Reageer op dit artikel