Jerichow (Petzold, 2008)
Liefde en angst (4/4): Dodelijk verlangen in Duitsland

13 december 2012 · · In Beeld + Liefde en angst

Jerichow

Christian Petzolds bewerking van The Postman Always Rings Twice gebruikt Cains boek slechts als startpunt voor verkenning van Petzolds thema’s die in al zijn films terug te vinden zijn. Net zoals Fassbinder deed met Angst essen Seele auf. Petzold gooit al het rechtbankdrama en de bijrollen de deur uit en maakt er een claustrofobisch Kammerspiel van met focus op slechts drie mensen. Hij moderniseert het materiaal ook door het te doen doordringen van ideeën over multi-etniciteit en kapitalistische waarden in een geglobaliseerd Europa.

Visueel heeft Jerichow (2008) weinig gemeen met de andere films in deze serie. Petzolds stijl is steriel en afstandelijk. In lijn met zijn telkens terugkerende stijl en in contrast tot de andere adaptaties filmt Petzold de clandestiene lovers niet in close-up maar van een perspectief dat meer op dat van bewakingscamera’s lijkt. Zijn manier van spanning opwekken is er niet een van plottwists (eveneens een element van de bron die hij links laat liggen) maar van precieze aandacht aan shotlengte en verrassende en extreem effectieve montage. Ook opmerkelijk is hoe Petzold ons de innerlijke werelden van de personages laat bewonen en emotionele resonantie creëert terwijl hij toch zo’n strenge, sobere stijl er op na houdt.

Jerichow

Jerichow

Jerichow

Jerichow

Jerichow

Jerichow

Jerichow

Jerichow

Jerichow

Jerichow

Jerichow

Jerichow

Dit is het vierde en laatste deel in een reeks beeldrecensies waarin de visuele stijlen van verschillende adaptaties van The Postman Always Rings Twice door de jaren heen uit verscheidene landen met elkaar worden vergeleken.


Onderwerpen: , , , , ,


Reageer op dit artikel