Onze theoretische deelname aan de Sight & Sound Poll 2012

Dit jaar nam Sight & Sound, een magazine van de British Film Institute (BFI), haar fameuze poll af. Het magazine vraagt elke tien jaar aan honderden critici en filmmakers om hun tien favoriete films in te leveren, waarna alle stemmen worden geteld (per stem, niet per genoteerde positie) en er een algehele toplijst wordt samengesteld. Het is een behoorlijk prestigieuze bedoening en zodoende mag dan ook niet iedereen zomaar meedoen. Maar dit zette ons bij Salon Indien aan het denken. Wat nou als wij mochten meedoen? Hoe zouden onze lijstjes er dan uitzien?

Voor critici en filmmakers zijn deze lijstjes vaak een goed excuus om wat te experimenteren met het maken van zo’n lijstje. De befaamde filmtheoreticus Žižek besloot om bijvoorbeeld dit jaar te gaan voor de films waarmee hij zich het meest heeft vermaakt, en zette zodoende Hitman uit 2006 bovenaan zijn lijst. Andere lijstjesmakers kijken ook liever naar persoonlijke favorieten (favorite films) dan naar geijkte klassiekers (greatest films), wat verklaart waarom Michael Mann Avatar in zijn lijstje opnam en Apichatpong Weerasethakul zijn lijstje aanvult met Empire, een 8 uur durend shot van het Empire State Building. Bij Salon Indien besloten we een gelijksoortige aanpak te doen en zodoende heeft iedereen zijn unieke invalshoek voor het maken van zijn stemformulier.

Inhoudsopgave:
1. Introductie
2. Theodoor en de films die tot het uiterste gaan
3. Erwan en de films die het medium naar een hoger plan tilden
4. Rik en film als boeiende kunstvorm
5. Kaj en de films die zijn perceptie veranderde
6. Hendrik en de onderschatte films
7. Bram en de films die hem als filmmaker hebben gevormd

Bladzijdes: 1 2 3 4 5 6 7


Onderwerpen: , ,


13 Reacties

  1. Erik

    Leuk artikel, jongens! :) Maar misschien moet in de verschillende lijstjes even de titel van “2001: A Space Oddysey” aangepast worden in “… Odyssey”. Ziet er een beetje amateuristisch uit zo. ;)

  2. Bram Ruiter

    Ik ben best lang bezig geweest met deze post, maar heb die totaal over het hoofd gezien. Bedankt voor het erop wijzen, Erik! :-)

    Hoe zou jouw lijstje eruit zien dan, Erik?

  3. Pascal

    Erg leuk artikel :) Weer wat filmtips erbij.

  4. Thiver

    Helaas zitten er nog wel wat meer spel- en stijlfouten in. Overigens wel interessante lijstjes; vooral de dubbele vermelding van Showgirls verrast mij bijzonder. En ligt het aan mij of zijn Brams lessen van Spielberg en Pennebaker met elkaar in tegenspraak?

  5. Theodoor Steen

    Showgirls is een soort van Salon Indien-darling. Het is een film waarvan we de geneugten min of meer tegelijkertijd ontdekten en als een virus op elkaar overbrachten. Zoiets als een filmische SOA dus. Ook Bram is fan, en volgens mij Kaj ook. Erwan veracht de film echter.

  6. Thiver

    Man, everybody got aids and shit!

  7. Erik

    Heb mijn lijstje een paar weken geleden ook gemaakt en daarbij gekozen één film per regisseur te nemen:

    1) The Godfather (Francis Ford Coppola)
    2) The Tree of Life (Terrence Malick)
    3) Shichinin no samurai (Akira Kurosawa)
    4) Ningen no jôken I (Masaki Kobayashi)
    5) 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick)
    6) Letyat zhuravli (Mikhail Kalatozov)
    7) Solyaris (Andrei Tarkovsky)
    8) Il gattopardo (Luchino Visconti)
    9) La notte (Michelangelo Antonioni)
    10) Fanny och Alexander (Ingmar Bergman)

    Toch wel vooral gerenommeerde klassiekers dus, met misschien “The Human Condition” en “Cranes Are Flying” als wat onbekendere pareltjes.

  8. Fedor

    Vooruit, dan plaats ik ook nog even mijn tijdelijke lijstje favorieten. In alfabetische volgorde:

    – Apur Sansar (Ray, 1959)
    – Beau Travail (Denis, 1999)
    – Hoop Dreams (James, 1994)
    – Mulholland Dr. (Lynch, 2001)
    – The New World (Malick, 2005)
    – Le Notti di Cabiria (Fellini, 1957)
    – 2001: A Space Odyssey (Kubrick, 1968)
    – Vivre sa vie (Godard, 1962)
    – White Dog (Fuller, 1982)
    – Yi yi (Yang, 2000)

    Helaas, zonder commentaar!

  9. Bram Ruiter

    Dat, mijn beste Fedor, is een prachtig lijstje.

  10. ed crane

    Ligt het nou aan mij of is Theo de enige die doorheeft dat een animatiefilm niet in zo’n lijstje mag ontbreken? :p Verder wel leuke lijstjes hoor heren!

  11. Thiver

    Hoezo mag een animatiefilm niet ontbreken? Is er ook een regel die stelt dat er per se een stille film in het lijstje moet staan? Of een Franse film? Of een film over bevers?

  12. ed crane

    Nee, de bever-regel is afgeschaft sinds die film met Mel Gibson ;) Ik bedoel het meer als statement, zo van, leuke lijstjes maar opvallend dat animatie vrijwel geheel ontbreekt, zonde.

  13. Niels

    Mooi artikel met verassende lijstjes, dit is die van mij:

    Vertigo (1958)
    L’Eclisse (1962)
    Persona (1966)
    2001: A Space Odyssey (1968)
    Taxi Driver (1976)
    Pulp Fiction (1994)
    In the Mood for Love (2000)
    La Pianiste (2001)
    Le Fils (2002)
    Norwegian Wood (2010)


Reageer op dit artikel