Renoir (Bourdos, 2012)
Schilderen op het witte doek (4/7): Naakt en natuur

Renoir

Pierre-Auguste Renoir schilderde net als Klimt flink wat naakte vrouwenlichamen gedurende zijn lange carrière. Zelfs in zijn laatste jaren liet hij zich graag inspireren door wat hij in Renoir “de manier waarop het zonlicht op de strakke huid van een jonge vrouw valt”. En deze lichtval is waar de film om draait. Regisseur Gilles Bourdos bestudeerde het oeuvre van de schilder in zijn geheel voordat hij begon met filmen, om daarna tijdens het filmmaken geen moment meer naar de schilderijen te kijken. Net zoals Renoir zelf vaak eerst zijn object of model bekeek en dan pas later in zijn atelier echt begon te schilderen.

Af en toe komt de cinematografie van Mark Ping Bing Lee aardig in de buurt van de schilderijen van Renoir. Tenminste, de lichtval van Renoir wordt soms zeer behoorlijk benaderd. Het zonovergoten zuiden van Frankrijk ten tijde van de Eerste Wereldoorlog leent zich daar dan ook uitstekend voor. Of die zon nou op de natuur in totaalshots valt of het lichaam van Andrée, de jonge vrouw waardoor de ouwe baas weer opleeft en die zijn zoon Jean het idee geeft om films te gaan maken. Het verhaal rondom hun driehoeksverhouding waar de film naar toe werkt stelt niet zoveel voor, maar als portret van de oude Auguste Renoir is het wel redelijk geslaagd.

Renoir, die altijd doorgaat met schilderen terwijl zijn lichaam dat nauwelijks toestaat – ondanks voortdurende pijn door allerlei ziektes en een zeer beperkt zicht als gevolg van staar blijft hij ervan overtuigd dat het zijn plicht is om schoonheid te creëren, want er is al genoeg ellende in de wereld. Deze filosofie hanteert Bourdos ook min of meer, waardoor de meer dramatische kanten van de film vlak blijven maar waardoor het baden in het zonlicht wel plezierig blijft. Het lome tempo en ontbreken van echte dramatiek passen daar wel bij.

Renoir

Renoir

Renoir

Renoir

Renoir

Renoir

Renoir

Renoir

Renoir


Onderwerpen: , , ,


3 Reacties

  1. Verhoeven

    Op aanraden van jou alsnog geprogrammeerd. We gaan het zien in juni!

  2. Kaj van Zoelen

    Da’s een mooi jaargetijde voor die film.

  3. Verhoeven

    Dat dacht ik dus ook.


Reageer op dit artikel