Breaking Bad: I’ve still got things left to do
"Ozymandias" (aflevering 14, seizoen 5)

17 september 2013 · · Kritiek

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik was echt ontdaan na afloop. Uit het veld geslagen na zoveel drama en ontwikkelingen, maar ook onwijs onder de indruk van de kwaliteit van de aflevering. Sterker nog, het is misschien wel het beste uur aan televisie dat ik ooit gezien heb.

Je weet inmiddels dat Breaking Bad vrijwel nooit een aflevering begint met de directe gevolgen van de afgelopen climax. Zo ook nu weer, met de aantekening dat de pre-titelsequentie op meerdere manieren doet aan briljante foreshadowing. Zeker de dan nog lieflijke gedachten aan de naam Holly voor de nog niet geboren baby zal later in de aflevering een brute twist kennen. Maar ook het aspect van de eerste cook in de woestijn is wonderbaarlijk, al was het maar omdat het zich op precies dezelfde locatie afspeelt als de schietpartij waarmee de vorige aflevering afsloot. Het wegvagen van de camper en het verschijnen van de beschoten auto’s na de titelsong doet een beetje denken aan tijdreizen en zo vreemd is dat niet. De regisseur van deze aflevering is namelijk niemand minder dan Rian Johnson, vorig jaar verantwoordelijk voor de film Looper.

Het onvermijdelijke vervolg – en iets wat je had kunnen voorzien – is de dood van Hank en de eerste echte fatale tegenslag voor Walt aangezien de door hem zo geliefde en goed beschermde familie nu serieus dodelijk bedreigd wordt. Tijdens deze momenten zie je ook dat Walt – zoals ik vorige week al opmerkte – volstrekt alle rationaliteit en genialiteit verliest. Hij is zo stom om het verborgen geld (80 miljoen Dollar!) prijs te geven, tot walging van Hank die tijdens zijn laatste momenten Walt erop moet wijzen dat hoe slim hij ook is, Walt hier een wel erg stupide fout heeft gemaakt. Dit betekent uiteraard niet dat Walt voor eens en altijd Heisenberg af is, na een tijdelijke instorting richt hij zijn pijlen op de verstopte Jessie wat leidt tot de tweede grote en hartverscheurende twist: Walt biecht tegen Jesse op dat hij Jane letterlijk heeft zien en laten sterven, helemaal teruggrijpend naar seizoen 2. Waarmee Jesse nog niet het dieptepunt heeft bereikt. Zwaar toegetakeld wordt hij door Todd een loods binnengebracht waar hij nu crystal meth zal moeten koken, inclusief de zo gewilde blauwe kleur. Een foto van Andrea en Brock maakt aan Jesse duidelijk dat de neo-Nazi’s zijn laatste echte liefdes in het vizier hebben mocht Jesse de benen nemen. Deze hele scène is vanwege het bebloede gezicht, de donkere gangen en de dreigende muziek bijna horror te noemen.

Walt heeft ondertussen een vat met geld gekregen van de neo-Nazi’s en moet van auto wisselen nadat zijn eigen wagen geen benzine meer heeft. Het levert zo’n typisch surrealistisch Breaking Bad-moment op waar humor en tragiek hand in hand gaan. Op de tonen van een country-liedje dat regelrecht uit een Gene Autry-western had kunnen komen, koopt Walt voor een gigantisch bedrag een aftandse truck om thuis te komen en spullen te pakken waarna misschien wel de ergste confrontatie plaatsheeft. Walt Jr. weet inmiddels wie zijn vader is en nadat duidelijk wordt dat Hank dood is breekt de pleuris uit. Een intens messengevecht in de woonkamer tussen Walt aan de ene kant en Skyler en Walt Jr. aan de andere kant barst los en het resultaat is dat Walt Jr. de zijde van zijn moeder kiest, tot afgrijzen van Walt die niet alleen eieren voor zijn geld kiest en ontsnapt maar in een krankzinnige actie Holly meeneemt, kidnapt zo je wilt. De ineenstorting op straat van Skyler is vrijwel identiek aan die van Walt in de woestijn en is symbolisch voor het totale failliet van Walts grote project waar de gehele serie aan gewijd is.

Het slot van de aflevering stelt niet teleur. Walt is er inmiddels achtergekomen dat het meenemen van Holly totaal geen nut heeft en enkel averechts werkt, ook omdat de baby vraagt om de moeder. In een wederom briljante twist of turns doet Walt – nu over de telefoon – een tweede biecht, zei het een lichtelijk valse. Wetende dat de politie meeluistert richt Walt alle schuld op zich, daarbij zichzelf als een moorddadige en harteloze drugsbaron neerzettend maar ermee ook Skyler enigszins buiten schot latend voor de autoriteiten. Walt laat de baby bij een brandweerkazerne met het huisadres achter, verlaat Albequerque en niets lijkt nu een ware aanzet naar de flash-forward van aflevering 9 nog in de weg te staan.

Aflevering 14 had werkelijk alles in zich om het tot een onvergetelijk uur televisie te bombarderen. De schokken vlogen je om de oren met daarin vervlochten absurde humor, die hond in dat laatste shot bijvoorbeeld. De acteurs waren stuk voor stuk uitermate indrukwekkend en de regie van Rian Johnson evenzo. Wederom, qua shot-keuzes en montage is Breaking Bad vrijwel ongeëvenaard. Maar ook het lef om essentiële momenten van de plot buiten beeld te laten getuigt van grote klasse. Zo zien we bijvoorbeeld niet de eerste reactie van Walt Jr. bij het aanhoren van zijn vaders ware aard, iets waar zo’n beetje iedereen op zat te wachten. Maar het uiteindelijke resultaat mag er meer dan wezen. De even befaamde als ook beruchte red wedding uit Game of Thrones eerder dit jaar mag dan een meer wijdverspreide reactie teweeg hebben gebracht, betere televisie dan deze aflevering van Breaking Bad zal je dit jaar hoogstwaarschijnlijk niet zien. Of toch, want er volgen nog twee episodes!

Enkele korte overpeinzingen:
* Het is misschien niet iedereen opgevallen in de intensiteit van de aflevering, maar de credits verschijnen pas halverwege de aflevering. Waarschijnlijk is dit gedaan om de kijkers niet af te leiden tijdens de zo dramatische sequentie rondom Hanks dood. Des te pijnlijker dat tijdens die credits de naam Dean Norris de revue passeert, op dat moment al uit de serie verdwenen. Een extra brok in je keel.
* Ik begin meer en meer te neigen naar het idee dat die hele Tsjechen misschien niet bestaan en dienen als fantoom voor Lydia om naar geheimzinnig gevaar te hinten. Over Lydia gesproken, de speculatie van komiek Bill Hader tijdens Talking Bad dat Walts ricine weleens voor haar bestemd zou kunnen zijn is een interessante. Immers, waarom die constante obsessie met thee en close-ups van een kopje?
* Ondanks dat Saul ontbrak tijdens de aflevering, is er toch goed nieuws rondom zijn personage. AMC heeft bevestigd dat de spin-off serie Better Call Saul in 2014 zal starten. Het is natuurlijk afwachten, maar vooralsnog kan dit met enkel gejuich ontvangen worden.


Onderwerpen: , , , , , , , , , ,


2 Reacties

  1. Kaj van Zoelen

    Maar als de Tsjechen niet bestaan, wie zou er dan zou om die kwaliteit verlegen zit. Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat de tweakers van ABQ massaal in opstand komen tegen 70% ipv 98% puur… En de deal met de Tsjechen was toch hoe Walt in een paar maanden zoveel kon verdienen dat hij er mee stopte?

    Anyway, wow, wat een aflevering ja! Zoveel dramatische ontwikkelingen en verhaallijnen, waarvan sommigen heel ver teruggaan in de serie, die hier tot uitbarsting komen. Tegen het einde van de aflevering was ik al bijna vergeten dat Hank in het begin werd geëxecuteerd. Meest hartverscheurende moment moet toch wel dat moment dat Jr. voor moeder duikt en Walt realiseert dat hij zijn familie kwijt is. Alles was voor niets.

    Denk jij trouwens ook dat naast het misleiden van de politie het ook Walts bedoeling was om zijn vrouw en zoon in dat gesprek zo van zich af te stoten dat ze makkelijker met het geheel zouden kunnen omgaan en met hem breken?

    Over identiek instorten gesproken:

  2. Erwan

    Ja, het is ook meer omdat ik misschien zo ben geconditioneerd ben met standaard-conventies dat die Tsjechen nog niet in beeld zijn geweest en dat het vaak de norm is in Amerikaanse films dat als je iets niet ziet dat het ook niet gebeurd is. Allicht zijn het inderdaad gewoon Europese afnemers die niet in beeld komen, zou het nu ook wat vreemd vinden eerlijk gezegd. De twee komende afleveringen hebben al genoeg te behandelen dacht ik zo.

    En het zou wel bij ‘Heisenberg’ passen als hij nu al in achting neemt dat hereniging met familie voorbij is, misschien dat die innige omhelzing met Holly daarvoor symbool stond.

    Ik vind nu trouwens vooral alle speculaties in sociale media rondom de ricine fascinerend, werkelijk alles passeert de revue :-)


Reageer op dit artikel