Exiled (To, 2006)
Meester van alle markten (1/6): gangsters als cowboys

Exiled

Johnnie To is in het vorige decennium uitgegroeid tot de meester van de genrefilm, in en eigenlijk ook wel buiten Hong Kong. Vanaf dat hij mid jaren negentig samen met frequente partner Wai Ka-Fai de Milkyway Image productiemaatschappij opzette, is hij met de regelmaat van de klok per jaar één of meestal meerdere films gaan maken die bijna allemaal wel de moeite waard zijn. Reden voor Salon Indien om een aantal van deze werken tijdens de Hong Kong maand eens in beeld te brengen, om te laten zien hoe divers zijn talent en filmografie is. Toch beginnen we met één van de gangsterfilms waar hij in het Westen voornamelijk bekend om is: Exiled.

Exiled is misschien wel Johnnie To’s beste gangsterfilm. In wezen volgt de film in de voetsporen van zijn eerdere The Mission (1999), maar eigenlijk is het tegelijk een soort neo-western in het stramien van The Wild Bunch (1969). Misdadigers met verouderde erecodes die ten strijde trekken tegen moderne machten. In tegenstelling tot de cynische cowboys van Sam Peckinpah hebben de coole gangsters van To echter een zekere warmte en vrolijkheid. Wat ook terug te zien is in het kleurenpalet, dat bijvoorbeeld in de eerste shoot-out koud blauw en groen is maar na afloop geel en warm wordt wanneer de kemphanen als een familie gemoedelijk samen eten. Typisch To is hoe op een gegeven moment de mannen zich telkens laten leiden door het opgooien van een muntje: dit kans- en spelelement komt in veel van zijn films terug.

Exiled

Exiled

Exiled

Exiled

Exiled

Exiled

Exiled

Exiled

Exiled

Exiled

Exiled

Exiled



Reageer op dit artikel