Mind Game (2004)

Mind Game

Mind Game (2004) valt in de eerste plaats op door de visuele stijl. Om de tien seconden wisselt de stijl van animatie, daarbij schakelend tussen gephotoshopte foto’s, hoekige en kleurrijke schematische personages, ruwe schetslijnen, gedetailleerde computeranimaties en kinderlijk naïeve tekeningen. Er is zelfs een scène waar een personage, God in dit geval, om de seconde van uiterlijk verandert, van een vrouw met een vissenhoofd, tot een paarse Elvis, tot een hyperrealistische gifgroene Bengaalse tijger.

Mind Game 2

Geen gimmick

Aanvankelijk zou je denken dat zo’n afwijkende stijl enkel een gimmick is, geen enkele narratieve functie kan hebben. Toch bevat Mind Game een perfecte symbiose tussen plot en stijl, want de film draait om keuzes en mogelijkheden. Net als het personage God constant van stijl verschuift vanwege de allesomvattende percepties die er rondom hem/haar bestaan is het de rest van Mind Game ook te doen om meerdere opties open te houden. Regelmatig krijgen we gebeurtenissen weer te zien in andere versies en de film begint en eindigt met een variatie op dezelfde gebeurtenissen.

Mind Game 3

Protagonist Nishi zit compleet vast in zijn leven, omdat hij constant weigert keuzes te maken. Hij heeft vanwege angst nooit zijn liefde betoogd aan Myon, die nu inmiddels verloofd is met een andere man. Op een gegeven moment moet Nishi zijn lafheid bekopen met zijn leven, wanneer hij neergeschoten wordt in een restaurant terwijl Myon aangerand wordt. Hij ontmoet God en ontsnapt weer naar de aarde waar hij niet sterft, de overvaller neerschiet en Myon redt. Samen slaan ze op de vlucht wanneer de vermoorde overvaller een belangrijke maffia-figuur blijkt te zijn. Al snel belanden ze echter in een status quo, wanneer Myon, Nishi en Myons zus Yan in een walvis belanden. Met gebrek aan mogelijkheden moeten ze in zichzelf gaan zoeken en ontplooien ze hun innerlijke mogelijkheden. Dit levert een aantal segmenten op in een andere stijl, waarbij verhalen en flashbacks de belangrijkheid van keuzes onderstrepen.

Mind Game 4

Meerdere mogelijkheden

Door de flashbacks zien we hoe dingen zijn gekomen zoals ze zijn, welke rol het noodlot heeft gespeeld in de gebeurtenissen en hoe dingen anders hadden kunnen lopen. We begonnen met een reeks scènes waar we een aanloop zien op de rest van de film in vignettes van een paar seconden, en we eindigen met een langere versie van dezelfde vignettes met kleine verschillen. Net zoals de plot uiteindelijk constant van visie verschuift, kleine nuances op verschillende plaatsen legt en experimenteert met hervertellingen en meerdere standpunten, zo experimenteert de visuele kant van de film met verschillende stijlen, verschillende kleurpatronen en visuele knipogen naar eerdere scènes. Mind Game bevat hier en daar zelfs ruwe lijnen en schoonheidsfouten die in normale animaties weggepoetst zouden worden. Door onaffe fragmenten te incorporeren onderstreept regisseur Masaaki Yuasa de verschillende wijzen en artistieke keuzes die gemaakt (hadden kunnen) worden. Door zich niet toe te leggen op één stijl is Mind Game een betoog voor de willekeurigheid en grilligheid van het noodlot en het leven.


Onderwerpen: , , ,


Reageer op dit artikel