No Country for Old Men (2007)
Broederliefde: de films van Joel en Ethan Coen (12)

No Country For Old Men

“You can’t stop what’s coming”

Dat ze de filmische regels op een meer symbolisch niveau gebruiken is duidelijk in de meest omstreden scène van de film: de sterfscène van Lewellyn Moss. Deze krijgen we niet te zien, enkel een dissolve naar zwart en vervolgens de nasleep. De dissolve staat hier voor de dood, de filmstijl heeft figuurlijk effect op de leefwereld van de personages. Het breken van de plotlijn zorgt ervoor dat de focus volledig verplaatst wordt naar Ed Tom Bell, en het effect wat het op hem heeft dat hij Lewellyn niet heeft kunnen beschermen, en naar Anton Chigurh, die vreemd genoeg wegkomt met zijn daden.

De dood voor Lewellyn is onvermijdelijk, wat eveneens gesymboliseerd wordt door de harde knip in zijn verhaallijn, en de zachte dissolve van de dood. “You can’t stop what’s coming” wordt er een paar keer gezegd in de film. Kans en noodlot speelt dus een evengroot deel als de consequenties van daden. Zo wordt Chigurh vanuit het niets getroffen door een autoongeluk. Karma? En het tossen van de munt gaat uiteraard ook over kans, en de keerzijdes van leven en dood. Geld speelt een rol in de aankomende dood: het helpt om de dood verder van je af te houden, door kop of munt te kiezen. Het zorgt ook voor de onvermijdelijk dood, wanneer je een tas met honderdduizenden dollars steelt. Geld opent en sluit deuren, en het opent letterlijk luiken, als je een muntstuk, zoals Chigurh, gebruikt als schroevendraaier. Geld is je doodvonnis, maar helpt ook om het onvermijdelijke uit te stellen: je kunt een spalk kopen voor je arm, of een jas om de vrieskou te overleven nadat je half aan het doodbloeden bent.

De dromen van Sheriff Ed Tom Bell

Dit speelt ook een rol in het ligt van de laatste, symbolische scène, waarin Ed Tom Bell vertelt over twee dromen. In de eerste droom krijgt hij geld van zijn vader, dat hij verliest. Hij heeft zich niet kunnen houden aan de afspraak met zijn vader, en voelt dat hij faalt. Het is een actie, die morele consequenties heeft. Maar het gebrek aan geld, in deze droom, kan ook wijzen op de onvermijdelijkheid van de dood. Zijn vader is immers al gestorven, en in de droom raakt hij hetgene kwijt wat de dood brengt én uit kan stellen. Het verlies van het geld staat ook symbool voor het verlies van Lewellyn, de man die gelijkstaat met een koffer met geld. Een man die hij niet heeft kunnen beschermen.

In de tweede droom spreekt hij zijn vader weer. Hij is niet boos, maar wacht op Bell. Zijn vader draagt een hoorn met vuur, een symbool van warmte. Hij accepteert het onvermijdelijke, ziet de dood zelfs als een warme hereniging met zijn vader. De tweede droom is een acceptatie van het verlies van Llewellyn, het niet kunnen pakken van Anton Chigurh, de ellende in het leven. Door dit te accepteren kan hij de kleine lichtpuntjes van hoop zien, zoals de hoorn met vuur. De acceptatie van het onvermijdelijke, de acceptatie van de eigen acties, wordt in deze dromen uit de doeken gedaan als een zelfrealisatie die het leven draaglijk maakt. Het laatste wat we horen voordat de credits beginnen is het tikken van een klok. The Coen Brothers weten dat ze ouder worden, dat ze niet onfeilbaar zijn, No Country for Old Men is een acceptatie van faalbaarheid en ouderdom. Het is geen film van filmmakers in crisis, het is een film van filmmakers over hun crisis, nadat ze er uit gekomen zijn. De tweede jeugd is begonnen.

Bladzijdes: 1 2


Onderwerpen: , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Reageer op dit artikel