Three… Extremes: Box (2004)/ Repulsion (1965)
Takashi Miike Versus (5): Roman Polanski

Repulsion

Three… Extremes: Box is een van de segmenten in Three… Extremes (2004). Het idee is dat drie regisseurs, uit drie verschillende Aziatische landen elk een horrorfilm maken. Fruit Chan maakt een bovennatuurlijke horror over abortus met Dumplings, Chan-wook Park een absurde martelhorror met Cut, en Takashi Miike een surrealistische nachtmerrie met gotische invloeden. Zijn film Box is een kort verhaal over een vrouw genaamd Kyoko die achtervolgd wordt door de herinneringen aan haar overleden zus. In het verleden, toen beiden jonge meisjes in het circus waren is er iets ernstigs gebeurd wat er voor zorgt dat Kyoko nu langzaam haar verstand verliest. Wanneer de aard van het trauma naar voren komt valt een vergelijking met Roman Polanskis Repulsion (1965) niet te onderdrukken.

De gevolgen van seksueel misbruik in Repulsion

Repulsion is Polanskis meesterlijke horrorfilm over de jongedame Carole. Carole heeft, vanwege een traumatisch verleden een afkeer gekregen van mannen en seks. Wanneer ze in een weekend constant geconfronteerd wordt met mannelijke aandacht en seksuele avances verdwijnt Carole in een neerwaartse spiraal van krankzinnigheid. Wanneer ze haar grip op de realiteit verliest verandert haar nachtmerrie al snel in een moord. Ze vermoordt een man omdat realiteit en nachtmerrie in elkaar overlopen en ze niet meer uit elkaar kan houden wie de boeman is en wie niet.

Uiteindelijk kunnen we deduceren dat Carole waarschijnlijk seksueel misbruikt is, misschien door haar vader, en dat vanuit het incesttrauma een diep geworteld wantrouwen voor seks en mannen is ontstaan. Ze associeert mannen met misbruik en ze kan seks niet los zien van verkrachting. Deze onthulling wordt pas in het laatste shot getoond, maar in de gehele loop van het verhaal vermoeden we al dat Caroles waanzin afkomstig is uit een trauma. We worden deelgenoot gemaakt van Caroles nachtmerrie en begrijpen na verloop van tijd haar wantrouwen voor mannen. Caroles spiraal in waanzin is hartverscheurend, omdat ze er niks aan kan doen, en wanneer ze een misdaad pleegt begrijpen we waar dit vandaan komt en kunnen we enkel medelijden met haar voelen.

Three... Extremes: Box

De gevolgen van seksueel misbruik in Three… Extremes: Box

Box toont een andere zijde van misbruik. Ook Kyoko verwart misbruik met iets anders. Haar zus wordt op jonge leeftijd misbruikt door hun vader. Kyoko kan als kind de misdaden van de vader niet rijmen met de genegenheid en aandacht die hij voor Kyoko en zus Shoko heeft en ziet het seksueel misbruik als teken van liefde en genegenheid. Het is een interessante blik op, en verrassend subtiele uitwerking van wat incest doet binnen een gezin. Kinderen kunnen de signalen van volwassenen nog niet interpreteren en Kyoko heeft niet door dat wat haar vader doet verknipt en misdadig is. Ze wordt zelfs jaloers op haar zusje, want deze krijgt in haar ogen meer aandacht van haar vader. Deze jaloezie vormt de bron van een desastreus ongeluk, waarbij Kyoko’s zus Shoko omkomt. Het schuldgevoel van Kyoko vormt een bron van trauma die eveneens eindigt in een neerwaartse spiraal in waanzin waar tijd en ruimte in elkaar overlopen en realiteit niet meer van fictie valt te onderscheiden.

Muren.

In beide films wordt het onderbewustzijn van de hoofdpersonages getoond als een vorm van horror. De horror wordt getoond via motieven. In Repulsion worden de angsten van Carole getoond door handen die uit de muur komen en scheuren in de muren waardoor ze bekeken kan worden. Ook in Box zijn muren een onderdeel van trauma. In tegenstelling tot Repulsion is niet het gebrek aan muren het trauma, maar de aanwezigheid. Kyoko’s angsten worden getoond door dozen, waarin zij en haar zus gevangen zitten. Als slangenmensen deden ze een act met dozen en Kyoko’s zus Shoko overlijdt uiteindelijk ook in een doos. De angsten van Kyoko worden getoond door dozen die overal opduiken, van muziekdozen tot poppendozen tot een grafkist waarin Kyoko levend begraven wordt.

Het laatste beeldje

Een andere overeenkomst met Repulsion is een laatste shot waar alles in een ander licht komt te staan. In Repulsion verklaart het laatste shot het trauma en de nachtmerries van Carole. In Box compliceert het laatste shot juist het verhaal. Één manier om het laatste shot te interpreteren is dat de voorgaande scènes een gedeelde droom waren van de Siamese tweeling Kyoko en Shoko. Het probleem is dat Kyoko in het shot 30 is en Shoko 10 jaar oud. Een andere manier om het shot te lezen is symbolisch: de zusjes waren aan elkaar gehecht en deden alles om overeen te komen. De manier waarop beiden door seksueel misbruik uit elkaar groeien, wat de dood van Shoko oplevert, kan het leeftijdsverschil tussen de Siamese tweelingen verklaren, wat het shot weer symbolisch maakt. Beide films tonen uiteindelijk hoe incest en seksueel misbruik een gezin uit elkaar kan scheuren en mensen voor het leven kan traumatiseren. En beide films zijn rete-eng.


Onderwerpen: , , , ,


Reageer op dit artikel