About Elly (2009)

About Elly

In 2011 mocht de Iraanse filmmaker Asghar Farhadi vele prijzen, waaronder de Oscar voor beste buitenlandse film, in ontvangst nemen voor A Separation (2011). Een film die op het eerste gezicht een relatiedrama beschrijft maar waarin langzamerhand de Iraanse culturele conventies aan het licht komen dankzij een meesterlijk script waarin aan elk personage nuance en diepgang zijn toegekend. Farhadi houdt de kijker bij de les door langzamerhand meer en meer informatie prijs te geven via karakters van wie je stuk voor stuk hun motivaties gaat begrijpen. Een mechanisme wat hij twee jaar eerder eigenlijk ook al hanteerde met het sterke About Elly (2009).

Ook deze film geldt als een intense karakterstudie die oh zo onschuldig en gemoedelijk lijkt te beginnen. Een groep vrienden bezoekt een zonnig kustplaatsje waar het in een huis naast het strand een roerig weekend tegemoet gaat zien, zo zal blijken. Sepideh, één van de vrouwen uit de vriendengroep, die ongeveer drie stelletjes incluis kinderen omvat, heeft Elly uitgenodigd. Elly is lerares van haar kind en mogelijk een interessante partner voor de net gescheiden Ahmad, die onderdeel uitmaakt van het vriendenkliekje. Elly lijkt enigszins teruggetrokken, maar wel geïnteresseerd in Ahmad. Wanneer zij aangeeft na een dag weer weg te moeten, wordt haar gevraagd om te blijven en op de rondom het water spelende kinderen te letten. Het noodlot blijkt op de loer te liggen en een dramatische wending zet de hele groep op scherp. Eén van de kinderen verdrinkt bijna en Elly blijkt verdwenen. Wat is er met haar gebeurd?

About Elly

Deze dramatische kwinkslag blijkt naast een aantal onthullingen omtrent Elly haar persoon ook de verhoudingen tussen de bevriende stellen prijs te geven. Tot op het bijna agressieve af verwijten zij elkaar het bijna verdrinken van één van de kinderen en de dood van Elly, aangezien men in de veronderstelling leeft dat zij is verdronken in een reddingspoging. Wanneer blijkt dat Sepideh meer van Elly haar achtergrond en motivaties weet dan ze eerder deed blijken wordt het voorval en al het voorafgaande opnieuw geanalyseerd. Wanneer Sepideh breekt en Elly haar achtergrond prijsgeeft lijkt een verdrinking minder aannemelijk geworden.

Wat de regisseur net als in de zijn latere films (denk ook aan Le Passé (2013)) uitstekend doet is door de onderlinge relaties perfect uit te werken de kijker misleiden tot oordelen. Als kijker denk je meer te weten dan de karakters, maar is dit wel het geval? Farhadi bewijst eens te meer hoe makkelijk je als slimme filmmaker je kijker kunt bespelen en tot oordelen weet te brengen. Tevens weet hij, subtiel maar duidelijk genoeg, de Iraanse samenleving, en de rol van de vrouw hierin, te bekritiseren. Het lastige parket waarin zowel Elly als Sepideh zich bevinden zet hierin aan het denken.

Na een ontspannen ogende eerste akte blijkt About Elly een scherpe, kritische maar vooral onverwacht spannende film. Een mooie opmaat naar het meesterwerk wat A Separation, met naast de cast bijzonder veel overeenkomsten, zou gaan worden.

★★★★☆


Onderwerpen: , , ,


Reageer op dit artikel