De oneindige charme van Andy Lau
Helden van Hong Kong (8)

Andy Lau

Andy Lau (Tak-Wah) is de charmantste filmster van de afgelopen decennia. Helemaal als hij samenspeelt met Sammi Cheng in de romantische films van Johnnie To begin deze eeuw. Daar kan geen westerling aan tippen. Desalniettemin stond hij daarvoor lange tijd meer bekend als tragische held, vergelijkbaar met zijn collega Tony Leung (Chiu-Wai), die in het westen waarschijnlijk iets bekender is dankzij zijn werk met Wong Kar-wai. Net als Leung is Andy Lau ook actiester en ook nog eens succesvol popzanger (ze zongen samen het themanummer voor Infernal Affairs). Lau is een allround entertainer, die niet voor niets al dertig jaar populair is. Het soort ster waarvoor je een film gaat kijken.

Lau staat bekend in Hong Kong om zijn harde werken en gedisciplineerde arbeidsethos. Een reputatie die hij begin jaren tachtig begon op te bouwen toen hij in 1981 op negentienjarige leeftijd in televisieseries begon te spelen voor Hong Kongs eerste commerciële kanaal, TVB. Al snel werd hij bekend als één van de “Five Tiger Generals of TVB”, een nieuwe groep jonge TV-sterren waaronder ook Tony Leung. Een jaar later maakt hij in een bijrol in Ann Hui‘s Boat People (1982) internationaal indruk op filmfestivals. Door zijn populariteit op de buis en halverwege het decennium ook als cantopopster krijgt hij in eigen land echter niet de erkenning als serieuze acteur die hij zoekt.

Hij blijft echter het hele decennium aan de weg timmeren, en dat betaalt zich aan het eind daarvan uit met onder andere hoofdrollen in opnieuw in een film van Ann Hui (Zodiac Killers (1991)) en in de eerste twee films van Wong Kar-wai (As Tears Go By (1988) en Days of Being Wild (1990)). Hij wordt echter niet de muze van Wong. De regisseur kiest voor Lau’s oude vriend/collega Tony Leung, die in één scene in Days of Being Wild al perfect bij Wong blijkt te passen.

Infernal Affairs

Twaalf jaar later komen Lau en Leung elkaar weer tegen in Infernal Affairs (2002), maar inmiddels zijn ze dan de twee grootste mannelijke filmsterren van Hong Kong. Leung heeft de meer emotionele rol terwijl Lau de helse leegte van zijn personage met een strak gelaat overbrengt. Vervolgens is hij in de sequel (deel 3, deel 2 is een prequel) één van de redenen dat de film werkt. Het niet echt logische psychologisch inzakken van zijn personage werkt alleen dankzij zijn overtuigende optreden. Zijn serieuzere werk is echter niet waarom ik meteen aan hem dacht toen ik aan deze reeks begon.

Dat is namelijk zijn komische werk met Johnnie To, waarin zijn natuurlijke charme en uitstraling het beste tot uiting komen en ingezet worden. Samen maakten ze tot nu toe in zeventien jaar negen films, waarvan zeven tussen 1999 en 2004. Het hoogtepunt van die periode is ongetwijfeld Running On Karma (2003), vaak een actiefilm genoemd maar naar mijn smaak zoveel meer en nauwelijks op één genre vast te pinnen. Andy Lau draagt er een spierenpak in (wat je moet zien om te geloven), speelt een voormalige monnik die het lot van mensen kan zien, zowel stripper als superheld is. Vorige levens spelen ook nog eens een rol in dit Boeddhistische meesterwerk van To.

Een andere film van To waarin hij een optimaal beroep doet op Lau’s charmes is Fat Choi Spirit (2002), die de conventies van de martial arts film volgt, maar dan met mahjong in plaats van vechten. En dan zijn er natuurlijk de romantische komedies met Sammi Cheng, beginnend met Needing You… (2000), niet verrassend vrij meta. Die gelaagdheid keert telkens weer terug, zoals wanneer het duo getrouwde meesterdieven speelt in Yesterday Once More (2004) en bij de glorieuze terugkeer van hun chemie in Blind Detective (2013), negen jaar na hun laatste samenwerking. Is er een innemender filmkoppel, vandaag de dag of in de filmgeschiedenis? En het is niet alleen op het witte doek raak, zo zongen ze bijvoorbeeld ook leuk het themanummer van de film:


Onderwerpen: , , , , , ,


Reageer op dit artikel