De vrouwen van Alfred Hitchcock
Over de obsessie met zijn leading ladies

Hitchcock en Grace Kelly

Alfred Hitchcock hield van vrouwen, blonde vrouwen vooral. Zijn leading ladies zijn naast effectieve plotmechanismen, thematische verpersoonlijkingen en love-interests over het algemeen bijzonder mooie vrouwen geweest. De liefde van de filmmaker ging echter, volgens sommigen, nogal ver. Er werd zelfs gesproken van obsessieve verliefdheden en opdringerig en ongewenst gedrag van de master of suspense. Zo hield hij er bijvoorbeeld van om vlak voor een take zijn actrices iets smerigs in te fluisteren of the shockeren om met een bepaalde emotie een scène in te zetten. Een aantal van de belangrijkste vrouwen uit zijn oeuvre en wat we allemaal weten van zijn relatie met hen.

Grace Kelly

Volgens velen de mooiste. In Dial M for Murder (1954), Rear Window (1954) en To Catch a Thief (1955) schitterde deze schoonheid die vrij snel een prinsessenleven verkoos boven het zijn van actrice. Weliswaar was ze niet de meest getalenteerde speelster, dankzij haar schoonheid en latere koninklijke leven is ze altijd een icoon gebleven.

Haar relatie met Alfred Hitchcock lijkt weinig spannend geweest. Dat wil zeggen: er zijn weinig verhalen bekend over ongewenste toespelingen of liefdesverklaringen. Er leek een goeie vriendschappelijke klik tussen de twee met slechts een incidenteel geschilletje op de set. De manier echter waarop hij haar in beeld wist te brengen, wie kent niet de trage close-up entree uit Rear Window, daar sprak eindeloze aanbidding uit. De samenwerking kwam na Kelly haar huwelijk met Prins Rainier in het gedrang. Deze leek nog even voortgezet te worden met Marnie (1964), maar een rol als kleptomane leek niet bij een prinses te passen, helaas.

Kim Novak en Hitch

Kim Novak

Slechts eenmaal werkte Kim Novak samen met Hitchcock, maar dit was dan ook wel meteen de hoofdprijs: Vertigo (1958). De hoofdrol zou eerst voor Vera Miles zijn, maar een onvoorziene zwangerschap maakte de weg vrij voor Novak. Later zou Miles overigens in Psycho (1960) te zien zijn. Kim Novak zou geschiedenis schrijven met de film die, naast beste film ooit, ook de boeken in zou gaan als Hitch zijn meest autobiografische werk. Novak was dolenthousiast over Vertigo, omdat ze daarin, zoals ze zelf zei, in kwijt kon hoe ze zich als jonge actrice in Hollywood behandeld voelde. Echter bleek het autobiografische aspect de ultieme control freak in de regisseur naar boven te halen en vertelde hij haar tot in de kleinste details hoe zich te gedragen en hoe haar rol invulling te geven. Een opdracht die ironisch genoeg wel weer in lijn lijkt te zijn met haar karakter in de film. Achteraf keek Novak met weinig plezier terug op haar ervaringen met Hitchcock, ondanks het grote succes van de film.

Hitch en Janet Leigh

Janet Leigh

Ook deze dame werd wereldberoemd met de douchescène uit Psycho. In de film Hitchcock (2012) zien we hoe de filmmaker wordt neergezet als gluurder die erg in zijn sas is met de buste van één van de bekendste moordslachtoffers uit de filmhistorie. Volgens het boek Psycho: Behind the Scenes of the Classic Thriller zou Leigh zo getraumatiseerd zijn na de filmopnames dat ze jaren en jarenlang niet onder de douche heeft gedurfd. Bijna altijd nam ze een bad en wist ze dan zeker dat alle deuren en ramen op slot waren. Was ze wel genoodzaakt te douchen dan ging het gordijn nooit dicht en keek ze altijd naar de deur. Toen ze pas 35 jaar na het opnemen van de bekende filmklassieker deze weer bekeek was ze wederom doodsbang, zo schijnt het. Leigh verklaarde overigens nooit geen vervelende aanvaringen of toespelingen met Hitchcock meegemaakt te hebben. Toch heeft zijn samenwerking met haar op een andere manier wel degelijk voor een trauma gezorgd, dus.

Hitch en Tippi Hedren

Tippi Hedren

Die rol in Marnie ging uiteindelijk naar Tippi Hedren, die ook al de hoofdrol in The Birds op zich nam. Haar verhaal over een dubieuze verstandhouding met haar regisseur is waarschijnlijk de bekendste, mede dankzij het boek Spellbound by Beauty: Alfred Hitchcock and His Leading Ladies, wat later verfilmd zou worden als The Girl (2012). Tijdens het filmen van The Birds wist de regisseur Hedren te verrassen met echte vogels, waar Hedren eerder nog met veel minder gevaarlijke imitaties had gerepeteerd. Deze scène moest een aantal maal overnieuw totdat de filmmaker tevreden was. Deze traumatische ervaring leek een wraakactie van Hitchcock voor het afwijzen van zijn avances, zo doet het bronmateriaal ons geloven. Over het algemeen beschreef de blondine haar regisseur als bezitterig, bijzonder veeleisend en als iemand die haar letterlijk geen moment uit het oog verloor. Het ging zelfs zo ver dat niemand anders dan hij haar mocht spreken. Hij zou haar precies vertellen wat ze wel en niet mocht doen en hoe ze zich moest kleden. Hedren gaf hier deels aan toe omdat ze haar carrière niet in gevaar zou willen brengen.

Dit zal ook de belangrijkste reden geweest zijn waarom ze met Marnie, ondanks haar slechte ervaringen, toch weer met de karakteristieke vrouwenliefhebber in zee ging. Tijdens de opnames van deze film leek het van kwaad tot erger te gaan. Zo zou Hitchcock na elke opnamedag alleen met haar willen zijn om samen alcohol te nuttigen en isoleerde haar op die manier voortdurend. Dit alles zou culmineren in een verzoek om hem te betasten vlak voordat er een scène geschoten werd. Al snel besloot Hedren onder haar contract uit te willen met enige vorm van machtsmisbruik als reactie. Toen Hedren openlijk kritiek op Hitchcocks overgewicht uitte kwam de ‘relatie’ tot een abrupt einde. De jaren daarop zou Hedren, vanwege o.a. contractuele verplichtingen jegens de master of suspense, moeilijk aan nieuwe filmrollen komen. Haar loopbaan was feitelijk door Hitchcock om zeep geholpen. Toen ze jaren later toch zijn begrafenis bezocht, en van enige controverse en hypocrisie werd beticht, zei ze: “He ruined my career, but he didn’t ruin my life. That time of my life was over. I still admire the man for who he was.” Heeft ze dan toch ergens een zwak voor de man gehad?


Onderwerpen: , , , , , , , , , ,


Reageer op dit artikel