Gruwelijk moordgereedschap in film
De favoriete moordwapens van Salon Indien

Na een maand over de dood zou niets zo voor de hand liggen als een besluit met de beste sterfscènes… ware het niet dat dit in 2011 al onderwerp was voor ons traditionele Halloween-artikel. De appel valt niet ver van de boom, we richten ons deze editie op de wapens die verantwoordelijk zijn voor de meest angstaanjagende, bloederige, dan wel hilarische filmmoorden. Welke wapen, in welke film boezemt de Salon Indien-auteurs nog altijd angst in, of fascineert door haar iconische status? En natuurlijk: wat is jou favoriete moordwapen in films? Laat het weten!

‘Seksspeeltje’ – Se7en (1995)

Voor horrormonsters geldt: hoe minder je ziet, hoe enger ze zijn. Dat geldt ook voor dat wat mij betreft het engste moordwapen in een film ooit is: het hulpmiddel waarmee seriemoordenaar John Doe de moord in het thema van de doodzonde lust uitvoert. We zien als kijker enkel een foto van het hulpmiddel, wat het midden houdt tussen een voorbinddildo en een jachtmes. En we zien de reactie van de gestrafte man, danig getraumatiseerd door het slachtveld dat hij onder dwang heeft moeten achterlaten. De combinatie van een man in shock, met de glimp van het wapen werkt veel sterker in op de kijker dan wanneer we de zieke actie in beeld hadden gezien. De film gebruikt de kracht van suggestie als wapen tegen de kijker, die zijn eigen voorstelling niet meer van zich af kan schudden; angstig achtergelaten, bang voor de grote boze buitenwereld.
Theodoor Steen

Grasmaaier – Braindead (1992)

Leatherface zijn kettingzaag mag dan een van de meest brute en zeker iconische ronkende moordwapens zijn uit de filmgeschiedenis, Peter Jackson kon er met Braindead ook wel wat van. De volslagen ridicule en hilarisch gore horrorfilm zit tjokvol met geinige moordwapens maar niets is zo gek als wanneer Lionel met een elektrische grasmaaier een gigantisch bloedbad aanricht in de woonkamer van het huis waar hij met zijn moeder woont. Zijn in horrorfilms de wapens vaak relatief klein van aard met het slagersmes of scheermes als veel gebruikte moordmiddelen, de lompe grasmaaier waarmee Lionel de zombies stuk voor stuk in duizend stukjes vermorzelt is even ranzig als ook schaterlachend komisch. Niet voor niets is Braindead een van de betere komische horrorfilms en een dergelijk uniek moordwapen is de klap op de krankzinnige vuurpijl dat Jacksons genre-meesterwerk is. Of zoals Lionel het zelf verwoordt: “Party’s over!” Overigens, in het rijtje van curieuze ronkende moordwapens verdient tevens de buitenboordmotor gebruikt in het Italiaanse schlockfest Zombie Holocaust (1980) een plek in de erelijst.
Erwan Ticheler

Keukenmes

Gimmickwapens werken meestal op de lachspieren, vuurwapens roepen in actiefilms wel iets van adrenaline op, maar blijven afstandwapens, en chemicaliën zijn meer iets voor bedaagde detectivefilms. Nee, mijn favoriete filmmoordwapen moet moorden tot een fysieke daad maken, een iconische uitstraling hebben en ‘democratisch’ zijn. De hakbijl heeft het allemaal; elegant van vorm, bruut van uitstraling, en als huis-tuin-en-keuken-gereedschap tot ieders beschikking. Geen deur biedt bescherming, wat tot iconische scènes als die in The Shining (1980) leidt. Toch zal je maar zelden een vrouw met dit wapen in de weer zien, en dus gaat de prijs naar een ander populair gereedschap: het keukenmes. Natuurlijk iconisch geworden als weapon of choice in tal van slasherfilms, met alle associaties van dien als je de keukenlade opent… Maar ook buiten dat genre heeft dit snijtuig zich ruimschoots bewezen als wapen dat de rollen zo maar kan doen keren. Zolang er een keuken in de buurt is, is er hoop, zogezegd. Een rondslingerend keukenmes heeft meer dan eens van aanvankelijk slachtoffer een dader gemaakt. De barrière van fysiek geweld blijkt met dit vertrouwde gereedschap snel geslecht.
Rik Niks

“The Funniest Joke In The World” – Monty Python’s Flying Circus, seizoen 1 aflevering 1.

Het beste moordwapen aller tijden? Humor. En dat wisten ze bij Monty Python’s Flying Circus, toen ze de tien minuten lange sketch “The Funniest Joke In The World” creëerden, een prachtig voorbeeld van hoe herhaling en escalatie, mits juist uitgevoerd, een grap alsmaar grappiger kunnen maken, tot een fantastisch hoogtepunt is bereikt. De sketch begint met dat een man de grappigste grap ooit schrijft, en vervolgens zelf sterft van het lachen. Daarna gebeurt hetzelfde met iedereen die in aanraking komt met de grap, totdat de Britse overheid ingrijpt en de grap laat vertalen in het Duits om in de Tweede Wereldoorlog in te zetten. De grap blijkt essentieel voor het winnen van de oorlog, zo dodelijk is hij. Dodelijker dan alle geweren en bommen bij elkaar, en dus het ultieme moordwapen.
Kaj van Zoelen

Famke Janssen

Het vrouwenlichaam – GoldenEye (1995)

De vrouw als dodelijk wapen. Over bijna de gehele filmhistorie zijn vrouwen al dodelijk geweest, hier bestaat zelfs de term femme fatale voor. Nog nooit echter was een vrouw letterlijk zo fataal als onze eigen Famke Janssen als Xenia Onatopp in GoldenEye. Geen gif, pistool, hakbijl of icepick maar simpelweg de kracht van een paar stevige dijen blijken fataal te kunnen zijn in deze Bond. Toen ik deze film op jonge leeftijd zag maakte de scène waarin zij haar minnaar tussen haar dijen klemt en letterlijk tot de dood naar adem laat snakken bijzonder veel indruk. Later blijkt ze, uiteraard, dit wapen ook in te zetten tegen Pierce Brosnan, maar Bond zou Bond niet zijn als hij zelfs het vrouwelijk lichaam uiteindelijk de baas blijkt.
Hendrik de Vries


Onderwerpen: , , , , ,


Reageer op dit artikel