Heldin Michelle Yeoh
Helden van Hong Kong (4)

Michelle Yeoh

Helden heeft de Hong Kongse cinema genoeg, meer dan ik in deze reeks zal kunnen behandelen. Tot nu lag de focus vooral op mannen, maar er zijn ook heel wat heldinnen in de films van de voormalige kolonie. De eerste wuxia-films in de jaren twintig hadden allemaal hoofdrolspeelsters, net zoals later de films van King Hu in de jaren zestig en zeventig. Cheng Pei-pei werd een ster dankzij Come Drink With Me (1966). Ang Lee‘s Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000) was deels een ode aan die films van King Hu en hij gaf Cheng daarom ook een rol. Op zijn beurt maakte de film van Zhang Ziyi weer de ster van een nieuwe reeks wuxia-films. De andere hoofdrol was voor Michelle Yeoh, Hong Kong’s grootste actiester in de jaren tachtig en negentig.

In het westen is het dan juist weer die film waar Yeoh het bekendst om is, samen met Tomorrow Never Dies (1997). Haar beste actiewerk deed ze echter voor die tijd in Hong Kong, zullen sommige puristen zeggen. Dat valt enigszins te betwisten. Crouching Tiger, Hidden Dragon mag dan misschien meer voor een internationaal publiek gemaakt zijn, dat maakt het helemaal geen mindere film en het door Yuen Woo-ping gechoreografeerde gevecht tussen Yeoh en Zhang mag zeker tot de hoogtepunten van Yeoh’s carrière gerekend worden. De puristen hebben wel gelijk dat haar werk in de jaren tachtig en negentig ook een aantal van die hoogtepunten kent.

Magnificent Warriors (1987), ook wel bekend als Dynamite Fighters, is er daar één van. Yeoh, getraind als ballerina en Miss Maleisië in 1983, brak door in enkele films van Sammo Hung met o.a. Jackie Chan (lees voor meer over hun samenwerkingen mijn stuk over Sammo Hung eerder in deze reeks) , en had haar eerste hoofdrol had in Yes, Madam (1985). In deze tijd was Yeoh uniek als vrouwelijke actiester, omdat ze al haar eigen stunts deed. En dat werpt zijn vruchten af in deze leuke actiekomedie met prima tempo.

Michelle Yeoh

In Magnificent Warriors speelt ze een vrouwelijke Indiana Jones, inclusief leren jas en zweep, die in de jaren dertig tegen de Japanners vecht. Menig man onderschat haar omdat ze een vrouw is, totdat hij op spectaculaire wijze bont en blauw geslagen wordt. Zowel de scène in het midden van de film waarin ze als afleidingsmanoeuvre eigenhandig zo ongeveer het hele Japanse leger van zich afhoudt, als de climax waarin ze met behulp van wat vrienden datzelfde regiment voor eens en voor altijd de pan inhakt, behoren tot de eerdergenoemde hoogtepunten van haar carrière. Na deze film trouwde Yeoh en stopte met werken, totdat ze vijf jaar later van haar man scheidde en haar comeback maakte in:

Police Story 3: Super Cop (1992) is de derde film waarin Jackie Chan Inspector Chan speelt. Dit keer gaat hij undercover in China met behulp van Interpol agent Michelle Yeoh. Zij doet in de actiescènes niet voor hem onder, ze was zelfs zo goed dat haar personage nog een eigen vervolg kreeg. Hij doet in zijn eigen film natuurlijk de gevaarlijkste stunts, maar zij doet er ook een aantal die niet mis zijn. Zoals met een motor een rijdende trein oprijden, wat een aantal keer mis ging, zoals in de bloopers aan het eind te zien is. En dan liggen de matrassen om haar op te vangen niet op de goede plek… Verder een typische Chan film, maar wel één van de beteren.

Wing Chun (1994) heeft ook een feministische inslag, nog meer dan Magnificent Warriors. In Yeoh’s tweede film onder de regie van Yuen Woo-ping (een naam die we nog vaker gaan tegenkomen in deze reeks) wordt ze eerst aangezien voor man (vanwege haar kledingstijl), en om het respect van haar tegenstander te winnen moet ze zich eerst kleden als vrouw en hem dan zijn grote speer afhandig maken. En als ze wint moet hij haar “mammie” noemen. Yeoh wordt fantastisch gechoreografeerd door Yuen en co-ster Donnie Yen, met dat net genoemde gevecht met de speer als absoluut hoogtepunt. Een geweldige showcase voor al hun talenten, en zoals de titel al doet vermoeden voor de winh chun vechtstijl.


Onderwerpen: , , , , , , ,


Reageer op dit artikel