Seks met Van Gogh: Baby Blue (2001)

16 november 2014 · · Salon Erotica

Baby blue

In de eerste paar scènes van Baby Blue zit het hele thema van de film verborgen. We scheren over het oppervlak van een meer, niet wetend wat er onder de waterspiegel schuilt. De camera vervolgt zijn weg naar een vinex-wijk, waar we het open raam van een huis binnen gaan: een kijkje achter de voordeur, onder het oppervlak. Het binnendringen in het huis gaat gepaard met een andere vorm van penetratie, waarbij Peter de Wilde (Roeland Fernhout) zijn vriendin neukt, onder begeleiding van dirty talk over hoe hij haar wil bezwangeren. In de volgende scène ontmoet Peter De Wilde zijn Engelse buurvrouw Laura Wood (Susan Vidler) en haar veel oudere, eveneens Engelse man Ron Wood (Oliver Cotton), en alle elementen zijn aanwezig voor een paranoide thriller, die seksuele penetratie vergelijkt met een kijkje onder het oppervlak van het water, en achter de voordeur. Het is een logische voortzetting van de seksuele paranoia van 06 en Loos.

De boodschap in Baby Blue is een bekende, zeker wanneer het nieuwbouwwijken in de polder betreft: het gras lijkt altijd groener bij de buren, maar… . Zoals in elke film die zich in gezinswijken afspeelt rommelt het achter de voordeur, maar Baby Blue gaat daarin verder dan de gemiddelde film. Ondanks dat er slechts een handvol seksscènes in de film zitten, word seks een metafoor voor het binnendringen achter iemand anders voordeur, gesymboliseerd door de vierhoeksverhouding tussen Ron en Laura Wood, en Peter en Marjan de Wilde.

Net als in 06 is de stelling dat seks een machtsspel is, waarbij je de overhand over iemands leven kunt nemen. Seksuele obsessie speelt een grote rol, en aanvankelijk word de vierhoeksverhouding enkel gebruikt om elkaar financieel te bedonderen. Maar net als in 06 wordt de stelling op een gegeven moment dat zelfs binnen dit machtsspel de rollen niet meteen duidelijk zijn. De kaarten komen niet allemaal op tafel. Sterker nog, de seks vertroebelt de visie van Peter de Wilde over wie nu wie is, en wie wie bespeelt.

Ondanks dat seks een middel is om binnen te dringen bij zijn buurvrouw, letterlijk en figuurlijk, en dat andersom ook voor Ron Wood geld, blijkt deze penetratie niet voldoende werkelijk te weten wie iemand is. In een twist later in de film blijkt juist de seksuele verhouding tussen verschillende personages een onderdeel van een grotere leugen, waar Peter zienderogen ingetuind is.

Theo van Gogh bevordert deze metafoor ook met een element uit zijn openingsscène: jawel, seks staat hier symbool voor het binnendringen in andermans huis en leven, maar laten we focussen op een element iets later in de scène. De dirty talk van Peter over het bezwangeren van Marjan speelt in op een freudiaans angst waar veel seksthrillers op steunen: dat de zwangerschap van je vrouw niet bij jou begonnen is. Ook hier word een zwangerschap een inzet binnen het machtsspel, en is er een onduidelijkheid over wie nu zwanger is van wie. Seks mag dan een metafoor zijn voor penetratie, het onthullen van het intieme, maar als je verder gaat is er kans op onzekerheid. Seks speelt in Baby Blue verder in op de paranoia van al Van Gogh’s films: dat zelfs als je tot iemand doordringt, en je elkaars kwetsbaarheid ziet, dat daar bedrog bij komt kijken. Mannen kunnen vrouwen niet begrijpen, in het werk van Van Gogh, zelfs niet als ze hun penis als wapen gebruiken.


Onderwerpen: , , , , , ,


Reageer op dit artikel