Snowpiercer (2013)
Voortrazend actiespektakel

2 april 2014 · · Kritiek + Première

We worden de laatste jaren overspoeld met verfilmingen van comics. De Marvel films zijn het meest succesvol en halen ongekende bedragen binnen naast het feit dat deze films ook daadwerkelijk goed ontvangen worden. Het is in dat opzicht jammer dat onafhankelijke en kleinere verfilmingen van minder bekende titels een beetje op een zijpad terecht komen. Neem bijvoorbeeld Snowpiercer, een film die ondanks de aanwezige grote namen vooralsnog in de Verenigde Staten geen release kent maar gelukkig vanaf nu in Nederland te zien is. De concurrentie aangaan met Marvels Captain America: The Winter Soldier (2014) is uiteraard een verloren strijd, maar Snowpiercer is wel degelijk een film die je gezien moet hebben en het liefst op het witte doek.

Snowpiercer is gebaseerd op een behoorlijk obscure Franse comic en markeert het Engelstalige regiedebuut van de veelzijdige Koreaanse filmmaker Joon-ho Bong die de meesten wel zullen kennen van zijn monsterfilm-hit The Host (2006). Het jaar is 2031 en na een faliekant mislukt experiment is er een nieuwe ijstijd ontstaan waarbij zo’n beetje de gehele mensheid om het leven is gekomen. Slechts een kleine groep weet het menselijke ras in stand te houden in een constant voortrazende trein genaamd Snowpiercer. In deze trein is er een ware klasse-strijd ontstaan waarbij de welgestelden een luxueus bestaan kennen in de voorste wagons en de achtersten zijn gereserveerd voor het gewone volk die er onder vrij erbarmelijke omstandigheden hun dagen doorbrengen. Curtis is dit nu wel langzamerhand zat en besluit een revolutie te beginnen en helemaal vanuit de achterste wagon de voorste te halen waar de machinekamer en de sleutel tot de macht te vinden is.

Snowpiercer is een met actie volgepropt visueel spektakel die je vanaf de eerste seconde bij de strot grijpt om pas twee uur later los te laten. De film kent de visuele claustrofobie van Das Boot (1981), de constant veranderende obstakels in een nieuwe wagon doet denken aan Cube (1997) en veel personages zijn zo excentriek dat ze regelrecht uit een Terry Gilliam film overgestapt lijken te zijn. En wat te denken van de fascinerende sets? Ondanks de beperkte ruimte weet Snowpiercer met iedere volgende wagon een totaal nieuwe wereld te creëren en het ziet er allemaal even verbluffend uit. Hetzelfde geldt overigens ook voor de choreografie in de actie. Niet alleen zijn de vechtpartijen uitmuntend gefilmd en ook nog eens overzichtelijk, maar geen een is hetzelfde wat de aanhoudende adrenaline-stoot ten goede komt. Let bijvoorbeeld eens op een werkelijk intense sequentie die zich afspeelt zodra de trein door een lange tunnel rijdt en het compleet donker wordt, het is een onvergetelijke minutenlange tour de force.

Laat het maar aan regisseur Bong over om het allemaal piekfijn in elkaar te laten vallen. En het is wederom een teken hoe veelzijdig de filmmaker is. Na een komedie, een thriller, een monsterfilm en een drama is Snowpiercer zijn ode aan de aloude actiefilm met een flinke lading futuristisch doemdenken. Doordat het uiteindelijk een explosieve actiefilm is zou je het bijna vergeten, maar Snowpiercer is een behoorlijk intelligente kijk op milieuvervuiling, de almaar groeiende kloof tussen excessieve rijkdom en de rest (de 1% versus de 99%) en de kracht van dictatoriale indoctrinatie. Deze onderliggende boodschappen worden uitstekend uitgebeeld door een indrukwekkende cast. Saillant detail is dat de hoofdrol van Curtis wordt gespeeld door Chris Evans, nu ook in de bioscoop te zien als de al eerder genoemde Captain America. Maar geniet ook vooral van heerlijke bijrollen van onder meer Tilda Swinton (die wederom een krankzinnig en uitzinnig uitgedost personage speelt), Ed Harris en de vaste Bong-gangers Kang-ho Song en Ah-sung Ko die zeer belangrijke rollen spelen.

Snowpiercer is de perfecte mix tussen ouderwets spektakel en toch ook een serieuze toon. Want laten we wel wezen, Snowpiercer is een behoorlijk duistere film die vol zit met sinistere personages waarbij zelfs de protagonisten flink zwartgallig uit de hoek kunnen komen. Het visuele aspect is van een ongekende aard en meer dan eens heb je als kijker liever dat ze iets langer in een bepaalde wagon blijven hangen zodat je in alle rust van de details kan genieten. En ja, het moet gezegd dat de angst je altijd om het hart schiet als een zeer talentvolle niet-Engelstalige filmmaker zich voor het eerst waagt aan een grotendeels door Hollywood geproduceerde film. De voorbeelden van totale mislukkingen zijn immers legio. Maar Joon-ho Bong slaagt met vlag en wimpel. Niet alleen dat, Snowpiercer is simpelweg een van de allerbeste filmadaptaties van een comic ooit en zou eigenlijk minstens zoveel aandacht moeten krijgen als de blockbusters van Marvel en DC. Gelukkig kunnen wij nu in ieder geval ons in de filmzaal vergapen aan dit meesterwerk.
★★★★★


Onderwerpen: , , , , , , , , , , ,


Reageer op dit artikel