David Simon daagt Amerika weer voor het gerecht
Show Me A Hero (aflevering één en twee)

18 augustus 2015 · · Kritiek + Televisie

Oscar Isaac

Show Me A Hero (2015) belooft een aangrijpend, complex en sociaal geëngageerde miniserie te worden. Schrijver/producent David Simon combineert voor zijn nieuwste project gelaagd, spannend drama met scherpe sociale kritiek, zoals hij dat eerder deed met The Wire (2002-2008), Treme (2010-2013), Generation Kill (2008) en The Corner (2000). De voormalige journalist gebruikt dit keer de woningbouw in het New York van eind jaren tachtig om de raciale spanningen in de steden van de Verenigde Staten bloot te leggen. Iedereen die het afgelopen jaar het nieuws volgde snapt hoe relevant dit verhaal voor het huidige Amerika is.

Sterker nog, het zou heel goed kunnen dat wanneer Show Me A Hero over enkele weken afgelopen is, Simon heeft laten zien hoe een deel van de huidige raciale en maatschappelijke problemen in de Verenigde Staten hun oorsprong hebben in de stedelijke politiek van de jaren tachtig en daarvoor. Het is op basis van de eerste twee afleveringen nog iets te vroeg om die conclusie te trekken, want de zesdelige miniserie van HBO wordt in blokken van twee uur uitgezonden, op zondagavonden in de VS en een dag later in Nederland.

De titel is een verwijzing naar een citaat van de Amerikaanse auteur F. Scott Fitzgerald: “Show me a hero, and I’ll write you a tragedy.” Het is nog iets te vroeg om van beiden te spreken. Het is duidelijk dat de jonge burgemeester Nick Wasicsko (Oscar Isaac) de held van de titel moet worden, maar tijdens deze eerste twee uur is hij nog vooral bezig met politiek bedrijven. Eerst als gemeenteraadslid van Yonkers (een voorstad van New York), daarna als burgemeester. Het grote issue van Yonkers in 1987 en 1988 is dat een rechter heeft verordend dat er in de stad goedkope woningbouw voor arme mensen gebouwd moet worden.

Alfred Molina

Voor de blanke bevolking van Yonkers zou dat een gedwongen integratie met de arme zwarte bevolking uit het nabijgelegen The Bronx betekenen, en dat zien ze absoluut niet zitten. Aan Wasicsko de taak de gemeenteraad zover te krijgen dat ze niet naar hun stemmers luisteren, maar naar de rechter. Dit politieke gedeelte van de serie komt de eerste afleveringen het beste uit de verf. Oscaar Isaac is sterk als de ambitieuze, charismatische Wasicsko en Simon en co-schrijver Bill Zorzi (die ook aan The Wire meeschreef) beheersen als geen ander het onderhoudend maken van de ingewikkelde stadspolitiek.

Ze worden bijgestaan door een aantal zeer bekende namen, en ergens voelt dat raar voor een serie van David Simon, die normaal juist vooral onbekend en lokaal talent gebruikt. Alfred Molina, Jim Belushi, Winona Ryder, Bob Balaban en Catherine Keener zijn namen die je in zijn voorgaande werk niet snel zou tegenkomen. De opvallendste naam is misschien nog wel de regisseur van de zes afleveringen: Paul Haggis, die met Crash (2004) toch niet bepaald het beste cv heeft als het op films over raciale verhoudingen aankomt. Het zou best eens kunnen dat Show Me A Hero wat gladder en meer als een Hollywoodfilm overkomt dan de eerdere series van Simon.

Catherine Keener

De verhaallijnen die bijvoorbeeld niet direct over de politiek gaan, zijn minder goed uitgewerkt en komen meer oppervlakkig over. Zoals de Dominicaanse moeder van drie uit The Bronx, die niet rond kan komen, of de jonge zwarte drugsdealer die een gezinnetje probeert te beginnen. Ook de racistische bewoners van Yonkers, met een bepruikte Catherine Keener als personifiëring, komen er tot nu toe bekaaid af. Toch zijn het deze mensen die het echte drama als gevolg van de woningbouw zullen gaan meemaken. Het blijven tot nu toe schetsen, maar dat kan natuurlijk nog veranderen in de komende afleveringen. Het is wel te hopen, want daar hangt Simons betoog over de negatieve impact van sociale segregatie op de Amerikaanse samenleving wel van af.

Het balanceren van verschillende verhaallijnen en leefmilieus om daarmee een scala van sociale problemen aan te kaarten, is deels wat The Wire en Treme zo goed maakte. Maar het was niet voor niets dat Simons eerdere miniseries The Corner en Generation Kill een kleinere omvang hadden. Aan de ene kant maakt Show Me A Hero door de focus op Oscar Isaac en zijn verhaallijn nog niet zoveel indruk als eerdere series van Simon, ondanks dat het knap is hoe spannend Simon, Zorzi en Haggis het gesteggel van een gemeenteraad over woningbouw maken. Aan de andere kant is het nog te vroeg om daarover echt te oordelen. Voorlopig verdienen de schrijvers op basis van hun eerdere werk het voordeel van de twijfel; al die series begonnen ook niet meteen als meesterwerken, maar bleken achteraf meesterlijk te zijn opgebouwd.


Onderwerpen: , , , , ,


Reageer op dit artikel