De heerschappij van Hong Kong op CinemAsia
Helden van Hong Kong (17)

The Taking of Tiger Mountain

De kans om films uit Hong Kong in Nederland op het witte doek te zien is helaas vrij klein. Zeker in de reguliere Hollandse bioscoop zul je zeer weinig Hong Kong cinema aantreffen. De liefhebbers zijn afhankelijk van het jaarlijkse Hong Kong Film Panorama (daarover volgende week meer), dat elk jaar een handvol films vertoond, en de spaarzame selecties op festivals. Op CinemAsia draaiden van één tot zes april drie Hong Kong films: Tsui Harks The Taking of Tiger Mountain (2014), Peter Chans Dearest (2014) en Dot 2 Dot, het veelbelovende debuut van Amos Why. Het bleken de beste films op het festival, waaruit de heerschappij van Hong Kong over het internationale filmlandschap andermaal blijkt.

The Taking of Tiger Mountain (2014)

Misschien wel de grootste attractie op CinemAsia, deze nieuwe actiefilm van industrieveteraan Tsui Hark. In 3D nog wel, en daarom draaide de film zelfs in de grote zaal van EYE in plaats van in Kriterion. Een groot voordeel, want dit spektakel hoort thuis op een groot scherm. Niet alleen omdat Tsui zijn visuele trukendoos weer open trekt, maar ook doordat de CGI voor de verandering eens niet onderdoet voor wat we uit Hollywood gewend zijn (toch een licht mankement van bijvoorbeeld zijn vorige film, Young Detective Dee: Rise of the Sea Dragon (2013).

Een kleine eenheid soldaten moet een véél grotere groep bandieten bestrijden, die vanaf de berg uit de titel heersen over de omliggende dorpen en bevolking. Als doorsnee avontuurlijke oorlogsfilm zou The Taking of Tiger Mountain al werken dankzij een aantal geweldige actiescènes. De verdediging van het dorp die doet denken aan Seven Samurai (1954) bijvoorbeeld, of de aanval op de berg van de titel. Het spectaculairst is een scène die ik beter niet kan noemen, om de verrassing te bewaren.

Maar de film is zoveel meer dan dat, dankzij de raamvertelling waarin een hedendaagse Chinees in 2015 het verhaal van de film bedenkt, op basis van wat zijn opa hem ooit vertelde over de werkelijke gebeurtenissen. Dit maakt The Taking of Tiger Mountain tot een film over hoe we betekenis geven aan het verleden door er verhalen van te maken, en daar onze eigen invulling aan geven. Daarmee is het een echte Tsui Hark, wiens fascinatie voor de geschiedenis van China als een rode draad door zijn carrière loopt.

Dearest

Dearest

Een heel ander soort film, hoewel af en toe visueel even indrukwekkend als Tsui. Regisseur Peter Chan (die mogelijk later dit jaar nog meer aandacht krijgt als “held van Hong Kong”) baseerde zijn film op een waargebeurd verhaal, maar construeert vooral een meesterlijk melodrama op die echte gebeurtenissen. Sterker nog, als Chan tijdens de aftiteling de ware aard van zijn verhaal onthult, doet dat eigenlijk af aan wat een een creatieve constructie leek. Want er bestaan geen schurken in Chans film over het ontvoeren van kleine kinderen, alleen maar slachtoffers. Na de ontvoering van hun driejarige zoon begint het leven van twee gescheiden ouders te draaien om de schijnbaar vergeefse zoektocht naar hun vermiste kind. Maar wat als ze hem jaren later vinden, en hij de vrouw die sindsdien voor hem zorgde als zijn moeder beschouwt, en zij niet wist dat hij al ouders had?

Dot 2 Dot

Dot 2 Dot

Dit debuut van Amos Why is wéér een ander soort film. Een lichte romantische komedie, zonder dat de twee hoofdpersonages elkaar tegenkomen. Daarnaast ook vooral een ode aan de stad Hong Kong in al zijn facetten. Een vanuit het noorden van China naar Hong Kong verhuisde lerares vind overal door de stad opmerkelijke puntjespatronen, vooral rondom metrostations. Ze ziet het als puzzels en begint door heel Hong Kong de puntjes aan elkaar te verbinden en zo tekeningen te maken. De maker van de patronen merkt dit, en reageert daarop. Het is een vrij simpele film, waarbij het plot vooral dient om alle hoeken van Hong Kong te laten zien. Dot 2 Dot werkt zowel als romantiek en als ode aan de stad en de verschillende onderdelen daarvan, en is als kleine arthouse film een mooie aanvulling op de andere films uit Hong Kong die op het programma van CinemAsia stonden.


Onderwerpen: , , , , , , ,


3 Reacties

  1. Straka

    Eigenlijk geeft de inleiding een verkeerd beeld. De titels Dearest en the Taking of Tiger Mountain geven de heerschappij van China over het Hong Kong filmlandschap weer. Chan en Hark hebben met Chinees geld toch vooral een Chinese films afgeleverd. Het is een ontwikkeling die al lange tijd gaande is. Steeds meer filmmakers uit Hong Kong produceren Chinese films op het vaste land; Mandarijn is de voertaal en Kantonese films verschuiven steeds meer naar de marge. De Chinese heerschappij over het internationale filmlandschap blijkt maar weer eens. Voor het filmlandschap in Hong Kong worden het steeds meer bange dagen.

  2. Kaj van Zoelen

    Wat maakt die films, behalve het geld, dan meer Chinees dan Hong Kong volgens jou? Zeker bij Tsui zie ik toch meer de gelijkenissen met zijn oudere werk uit de jaren ’90, qua stijl en thematiek, dan bijvoorbeeld bij Seven Swords, die echt meer ‘Mainland’ op mij over kwam.

  3. Straka

    In Hong Kong heerst minder censuur, dat is natuurlijk een duidelijk verschil.
    Ook zie je dat er vaker op een bepaalde manier nadruk wordt gelegd op het “Mainland” China. In Tiger Mountain is die invloed voelbaar bijvoorbeeld in de positie van de KMT-groep die opgevoerd wordt zonder dat deze werkelijk van veel nut is in de film. Het benadrukt enkel de nobele communisten ten opzichte van de schurken van de KMT, terwijl de werkelijke schurken in de film slechts een cartooneske boevenbende is en politieke kleur in de film van ondergeschikt belang is.
    In een simpel overgansshot met een trein wordt de moderne ontwikkeling van China benadrukt.
    Het zijn soms kleine nuances die mij toch steeds meer opvallen in dergelijke producties en ik zie hier persoonlijk een duidelijke hand van China in.

    Daarnaast is het een ontwikkeling waarbij er gewoon minder in Hong Kong wordt geproduceerd en meer in/vanuit Beijing, filmmakers die wegtrekken. Wat gaat dat betekenen voor de industrie in Hong Kong die toch een rijke historie heeft.


Reageer op dit artikel