Goodbye, South, Goodbye (Hou, 1996)
Hou Hsiao-Hsiens stilstand in beweging

23 februari 2015 · · In Beeld

Goodbye, South, Goodbye

Goodbye, South, Goodbye was midden jaren negentig een breekpunt in het oeuvre van Hou Hsiao-Hsien. Sfeer was altijd al belangrijk in zijn films, maar krijgt in deze elliptische vertelling de overhand. Hierna zou dit alleen maar sterker worden. De prachtige visuele stijl van Hou was bij deze ontwikkeling essentieel. De fijne shots van en vanuit rijdende treinen en auto’s zijn even belangrijk voor Goodbye, South, Goodbyeals het verhaal over een stel jonge gangsters, die zonder succes een restaurant proberen te openen. Het is Hou dan ook niet te doen om hun misdaden, maar om hun culturele identiteit.

Hou schept met voor hem kenmerkende lange takes en langzaam glijdende camerabewegingen een reeks momenten van stilstand en schijnbaar doelloos reizen. Want ondanks alle beelden van rijdende en reizende mensen, zien we nooit waar deze heen gaan. Er gebeurt ondertussen haast niets in de film. We zien alleen wat er vooraf gaat aan dramatische gebeurtenissen en de gevolgen, nooit het drama zelf. Dit alles levert uiteindelijk een portret op van een generatie jonge Taiwanezen, die volledig in het moment opgaan. Ze voelen zich niet verbonden met hun culturele en sociale verleden, kijken niet naar de toekomst en staan daardoor stil in het heden. Ze zien de wereld alleen door hun eigen filter, wat Hou treffend in beeld brengt met de scènes die door hun zonnebrillen een groene of rode waas krijgen.

Goodbye, South, Goodbye

Goodbye, South, Goodbye

Goodbye, South, Goodbye

Goodbye, South, Goodbye

Goodbye, South, Goodbye

Goodbye, South, Goodbye

Goodbye, South, Goodbye

Goodbye, South, Goodbye

Goodbye, South, Goodbye

Goodbye, South, Goodbye

Goodbye, South, Goodbye

Goodbye, South, Goodbye

Goodbye, South, Goodbye


Onderwerpen: , ,


Reageer op dit artikel