Green Snake (1993): Wilde wuxia kleuren en sociale kritiek
Helden van Hong Kong (13)

Green Snake

Tsui Hark heeft vele wuxia op zijn naam staan, en Green Snake behoort helaas niet tot de bekendsten daarvan. Onterecht, want het is een van zijn visueel indrukwekkendste films waarin onder een dikke laag fantasie en prachtig kleurgebruik ook nog scherpe kritiek op religie en dogmatisch denken zit verborgen. Tsui leeft zich stilistisch uit met onder andere al dan niet symbolisch rood, blauw, groen en roze kleurschema’s. Als voorproefje op het tweede artikel over Tsui Hark in de Helden van Hong Kong reeks volgende week, vandaag de terugkeer van onze In Beeld rubriek.

Green Snake is gebaseerd op de oude Chinese Legende van de Witte Slang, een verhaal over twee eeuwenoude slangen, Wit en Groen, die proberen zich te transformeren tot menselijke vrouwen. Zij worden echter dwarsgezeten door een Taoist en een Boeddhistische monnik met magische krachten. Tsui Hark verschuift de focus van Wit naar Groen, de minder ervaren slang die na 500 jaar trainen nog altijd moeite heeft met de menselijke vorm vasthouden. Voer voor komedie uiteraard, en zoals hieronder te zien biedt dit Tsui ook de gelegenheid om meer dan ooit visueel helemaal los te gaan, met soms zelfs complete verandering van kleurschema binnen één shot, afhankelijk van de stemming van de personages. Die de elementen met hun krachten kunnen controleren en een meester zijn in het creëren van illusies, dus de plotselinge kleur overgangen zijn ook nog eens diëgetisch gemotiveerd.

Daarnaast gebruikt Tsui dit verhaal als allegorie voor religieuze intolerantie en blind dogmatisme. De manier waarop zowel de Taoist als de Boeddhist meedogenloos op de slangen jagen (en in een prelude op een spin die al 1000 jaar vredig als oude man leeft) terwijl in ieder geval Boeddhist doorheeft dat ze geen enkel kwaad in de zin hebben en slechts menselijke emoties willen ervaren, staat symbool voor deze manier van denken. En mogelijk ook voor het blinde idealisme van de Culture Revolutie van China, die tot net zo’n destructie en dood leidde als de strijd tussen de monnik en slangen in de climax van Green Snake.

Green Snake

Green Snake

Green Snake

Green Snake

Green Snake

Green Snake

Green Snake

Green Snake

Green Snake

Green Snake

Green Snake

Green Snake

Green Snake

Green Snake

Green Snake

Green Snake


Onderwerpen: , , , ,


Reageer op dit artikel