Imagine (8): Hong Kong Film Panorama
De drie draken van Hong Kong

The Young Master

De Hong Kong Economic & Trade Office te Brussel viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag met vijf martial arts klassiekers op de elfde editie van het Hong Kong Film Panorama, waarvan er drie tijdens Imagine draaien. Deze drie draaien om de de drie draken, oftewel de Three Dragons (ook bekend als Three Brothers): Jackie Chan, Sammo Hung en Yuen Biao. Ze groeiden samen op in één van de Beijing Opera scholen in Hong Kong, en maakten in de jaren tachtig een aantal films samen. In de drie films die op Imagine draaien, staat telkens één van de drie centraal, ondanks dat Yuen Biao in alle drie te zien is.

The Young Master (1980)

De bekendste draak is natuurlijk Jackie Chan, die voor deze film naast de hoofdrol, de stunts, de actiechoreografie en het script voor de tweede maal ook nog eens de regie op zich nam. Het was dus niet zijn regiedebuut, zoals vaak beweerd wordt, dat was het jaar daarvoor The Fearless Hyena (1979). Wel was dit het begin van een lange, succesvolle samenwerking met producent Raymond Chow en zijn Golden Harvest. Chan genoot daar als artiest meer vrijheid dan voorheen, hoewel er drastisch geknipt werd in de eerste versie van The Young Master. Chan leverde namelijk een film van drie uur af, in een tijd dat de norm in Hong Kong onder de honderd minuten lag. Dit verklaard waarom het verhaal van The Young Master hier en daar wat verwarrend is en gaten bevat.

Niet dat dit de pret kan drukken. Chan levert vanaf de openingsscène met een mooie leeuwendans het martial arts spektakel en de humor waar hij om bekend staat. Elke actiescène daarna is zowel wat betreft de grappen en de choreografie een succes. Het gevecht met Yuen Biao en de twee bankjes, het gevecht met Lily Li en haar rok, de scène waarin Chan is verkleed als oude man (en de roktechniek van Li imiteert), en natuurlijk de climax, die ongeveer twintig minuten in beslag neemt en waarin Chan vooral een enorm pak slaag krijgt, totdat hij een manier vindt om de hapkido van zijn opponent te overwinnen. The Young Master is min of meer een aaneenschakeling van hoogtepunten.

★★★★☆

Encounters of the Spooky Kind

Encounters of the Spooky Kind (1980)

De drie draken worden vaak vergeleken met de komieken van de Amerikaanse stille cinema (Chaplin, Keaton, Lloyd, etc.) vanwege hun humoristische acrobatiek. Er zijn momenten in zowel The Young Master als Spooky Encounters (de Amerikaanse titel) waarin die invloed terug te zien is. Een treffend voorbeeld in Spooky Encounters is als Sammo Hung na een fantastisch gechoreografeerd gevecht met een zelfde soort bankje als waarmee Jackie Chan en Yuen Biao in The Young Master vechten, op dat bankje gaat zitten en er pardoes doorheen zakt.

Helaas werd er in de zaal op Imagine even hard gelachen om elke aspect van de knappe choreografie, als om die daadwerkelijke grap aan het eind. Terwijl bij zeer bewuste grappen van Hung de zaal dan weer opvallend stil bleef. Hungs tonale sprongen zijn niet aan iedereen besteed, zo blijkt. Dat zou echte niet een al te groot obstakel hoeven te zijn, de humor overheerst toch de film, met scènes zoals die waarin een lijk tot leven komt en Sammo nadoet, duidelijk geïnspireerd op de Marx Brothers. Soms is Sammo wel erg flauw, maar meestal blijft hij leuk. Daarnaast zijn er uiteraard meerdere martial arts scènes, inclusief een sterk einde met apen- en drakenvechttechnieken.

★★★½☆

Righting Wrongs

Righting Wrongs (1986)

Yuen Biao heeft na twee bijrolletjes eindelijk de hoofdrol in de laatste van de drie films in het Hong Kong Film Panorama, maar moet in deze film van Corey Yuen (geen familie) toch de spotlight delen met de Amerikaanse Cynthia Rothrock. Het flinterdunne verhaaltje over agenten, drugshandelaren en openbare aanklagers dient eigenlijk puur om de actiescènes aaneen te schakelen. Vergeleken met films van Johnnie To of John Woo uit die tijd over hetzelfde onderwerp stelt het weinig voor, zelfs vergeleken met bijvoorbeeld The Young Master. Maar ach, het deert niet en is net genoeg om de aandacht erbij te houden en de actie spannend genoeg te maken.

Niet dat die dat echt nodig heeft, want niet alleen is de martial arts choreografie van Yuen Biao spectaculair, de stunts zijn van zichzelf al spannend vanuit een humanitair standpunt. Want bijna al het fysieke gevaar waar de personages zich aan blootstellen, is er zichtbaar ook voor de acteurs. Van grote sprongen tussen verdiepingen in parkeergarages tot tussen twee auto’s in liggen die tegen elkaar op botsen, en van het abseilen van een wolkenkrabber tot het hangen aan een vliegtuig ver boven de grond. Je houdt je hart vast in de hoop dat de acteurs en stuntmannen het overleven, terwijl je ook geniet van het spektakel dat hun waaghalzerij biedt.
★★★★☆


Onderwerpen: , , , , , , , , , ,


Reageer op dit artikel