World Trade Center (2006)
Geen controverse van Stone uit respect?

30 juni 2015 · · Kritiek + Ramp-zalig!

World Trade Center

Vorige week besprak ik United 93 (2006) over de 9/11-ramp. In hetzelfde jaar is er nog een film over deze ramp gemaakt vanuit een ander perspectief namelijk World Trade Center (2006), van Oliver Stone. Een filmmaker die toch bekend staat om zijn vaak controversiële films over de Amerikaanse historie en die het niet zelden zoekt in samenzweringen. In deze film houdt Stone zich echter bijzonder gedeisd, maar levert dat ook een goede film op?

Het korte antwoord: nee, eigenlijk helemaal niet. De ingrediënten daarvoor zijn wel degelijk aanwezig, in deze film over een groep brandweermannen die vlak na de eerste aanslag op het World Trade Center, voor zover zij dan nog weten een ongeluk, de torens ingaan om aanwezigen te evacueren. Allereerst speelt Nicolas Cage de hoofdrol. Nu kan Cage bij mij echt heel weinig fout doen. In bijna elke rol is hij zo slecht dat het weer goed of grappig wordt, een vleesgeworden schmierende parodie op Hollywood. Is hij serieus, wat heel soms in zijn carrière het geval is, dan toont hij zich een bijzonder getalenteerd acteur. In deze film komen beide niet echt uit de verf. Het eerste zou absoluut respectloos zijn, dus dat Cage hier niet tekeer gaat is logisch. Echt overtuigen of emotioneren doet hij echter ook niet.

Respect lijkt in deze film het toverwoord. Stone, die met films als JFK (1991) en Nixon (1995) de Amerikaanse geschiedenis vanuit nieuwe invalshoeken of zelfs samenzweringen heeft laten zien, spreekt zich nergens echt over uit en toont ons braafjes de gebeurtenissen omtrent de brandweermannen. Terwijl de gebeurtenissen van 11 september meer dan voldoende voer geweest zijn voor hen die in een alternatieve uitleg of oorsprong van de aanslagen geloven. Stone waagt zich daar met deze film niet aan. Als dit al aanwezig is zou je het misschien nog kunnen zoeken in het begin van de film, waar er onder de brandweerlieden nogal wat onduidelijk is over een tweede vliegtuig en of het hier wel of niet om een ongeluk gaat. Daarnaast lijken de mannen ook totaal geen rekening te houden met het eventuele instorten van het gebouw waar net een vliegtuig in is gevlogen. De meest prominente samenzweringstheorie over de aanslagen is dan ook dat de vliegtuigen de torens nooit hadden kunnen laten instorten. Verder doet Stone hier helemaal niks mee hoogstens een erg subtiele hint, de film draait er in ieder geval niet om.

World Trade Center

Sterker nog, deze film is behoorlijk braaf en patriottistisch. De brandweerlieden zijn Amerika’s grote helden (waar natuurlijk wel wat voor te zeggen valt) en wanneer Cage en zijn collega (Michael Pena) na het instorten van de gebouwen vast komen te zitten in het puin, draait alles om het bevrijden van de twee – van wie de meeste collega’s het instorten niet overleefd hebben. Echt een spannende film levert dit helaas niet op. We volgen vooral de vrouwen (Maria Bello en Maggie Gyllenhaal) van de twee brandweerlieden en zien hoe zij in onzekerheid verkeren, zonder dat dit echt interessant wordt. Net zo min zijn de gesprekken tussen Cage en Pena de moeite waard, die elkaar in leven proberen te houden door wakker te blijven. Aangezien je al bijna weet hoe de film afloopt, ook als je het verhaal niet kent, ontbreekt de spanning. Daarmee staat deze film in schril contrast met het veel betere United 93.

De laatste akte valt daarom nogal tegen, zoals eigenlijk de hele film, en het geheel voelt veel te lang aan. De eerste twintig minuten waarin er vooral chaos, onbegrip en onduidelijkheid heerst zijn verreweg het meest interessant en nog een beetje spannend, maar Stone heeft helaas gekozen om de nadruk op het daarop volgende drama en de persoonlijke relaties te leggen en daar lijkt hij als regisseur, op basis van deze film, niet voor in de wieg gelegd. Het casten van mensen als Nicolas Cage helpt daarbij in dit geval ook zeker niet. World Trade Center is geen film die in ons collectieve geheugen zal blijven hangen, in tegenstelling tot de ramp zelf.


Onderwerpen: , , , , , ,


Reageer op dit artikel