2015 volgens Theo: de beste scènes uit de beste films
Een artistieke impressie van het jaar in fragmenten

4 januari 2016 · · 2015 + Lijst + Oud & Nieuw

10. Sicario (2015)

Beste scène: Roger Deakins filmt een chaotische overval in een tunnel waarin iedereen het overzicht kwijtraakt op een uiterst overzichtelijke manier. De wisselwerking tussen het tasten in het duister en pogingen de situatie helder te krijgen worden sterk gesymboliseerd door de unieke camera’s die gebruikt worden: nachtkijkers en hitte-camera’s. Avant-garde voor de multiplex.

9. Girlhood (2014)

Beste scène: weer een muzikale scène, en misschien wel de meest euforische filmscène van het jaar: vier verse vriendinnen die volledig opgaan in de hit “Diamonds” van Rihanna: “Shine bright like a diamond, shine bright like a diamond”.

8. The End of the Tour (2015)

Beste scène: journalist David Lipsky overnacht in de logeerkamer van interviewsubject David Foster Wallace wanneer deze ‘s nachts de kamer binnenloopt en een uitgebreide monoloog houdt over depressie. Een monoloog die voor mij angstvallig herkenbaar was en in zijn eerlijkheid uniek voelt.

7. N: The Madness of Reason (2014)

Beste scène: een camera zweeft door een Afrikaans landschap in deze documentaire, als oogpunt van de geest van encyclopedist Borremans. In de gefragmenteerde chaos van het continent komt hij tot stilstand in een nachtclub, waar een danseres hem bezweert en een ijkpunt vormt binnen de vele facetten die het werelddeel rijk is – talrijk als de spiegels in de nachtclub die het beeld weer fragmenteren. Zie daar: in één beeld de wisselwerking tussen orde en chaos die van N: the Madness of Reason zo’n thematisch en visueel rijke film maken.

6. Labour of Love (2014)

Beste scène: de scène waarin de twee geliefden, die van elkaar verwijderd zijn door levensstijlen die letterlijk van elkaar verschillen als dag en nacht, elkaar aan het einde van de film in een droomachtig schemer ontmoeten is romantiek ten top. En net als in de rest van de film zijn er hier ook geen woorden nodig.

5. Inside Out (2015)

Beste scène: de zelfopoffering van imaginair vriendje Bing Bong om de emoties vreugde en verdriet te redden is simpel, doeltreffend en emotioneel raak. Maar dan wel met unieke en krankzinnige personages in een eerder ongeziene verhaalwereld. Pixar blijft de grenzen opzoeken van stijl en concept, maar de verhalen blijven klassiek en menselijk, getuige deze scène.

4. Mad Max: Fury Road (2015)

Beste scène: de terugreis naar de citadel van Mad Max en zijn handlangers is een half uur durende actiescène die onafgebroken de kijker bombardeert met visuele indrukken en krankzinnige stunts. Nu al klassiek.

3. Above and Below (2015)

Beste scène: de documentaire Above and Below schakelt tussen drie verhaallijnen (zwervers die leven in de tunnels onder Las Vegas, een troubadour die leeft in de woestijn van Utah, en een jonge vrouw die traint voor een Mars-reis voor een wetenschappelijk experiment) en doet dat in één scène met zoveel souplesse dat het bijna ongelooflijk lijkt dat de boel niet in scène is gezet: wanneer de curve van een achtbaan perfect aansluit op de parabool van een heuvel, in een knap staaltje beeldrijm, geloof je als kijker bijna dat er CGI in het spel is.

2. The Forbidden Room (2015)

Beste scène: wederom een muzikale scène, en wat voor één: Udo Kier speelt een man geobsedeerd door vrouwen met grote achterwerken, terwijl cultband Sparks op de soundtrack een nieuw nummer ten gehore brengt: “The Final Derriere”. Kunstzinnige onderbroekenlol.

1. Knight of Cups (2015)

Beste scène: de eerste zes minuten van Knight of Cups, een redelijk op zichzelf staande sequentie waarin de gelijknamige legende geïllustreerd wordt met beelden van Christian Bale in de woestijn en op hedonistische Hollywoodfeestjes, is een staalkaart voor de rest van de film: een associatieve, hypersymbolische en hyperreligieuze beeldenstroom waarin een man zoekt naar zingeving in een wereld waarin hij zich ontworteld voelt.

Bladzijdes: 1 2


Onderwerpen: , , , , , , , , , , , , , , , ,


Reageer op dit artikel