00: Meta-trailers

21 november 2009 · · 2000-2009

Er lijkt de laatste jaren iets aan de hand in filmland op het gebeid van marketing. Men grijpt veelvuldig terug naar zogenaamde viral marketing. Men voert het publiek mondjesmaat met informatie in de hoop een internethype te creeëren. Het bekendste voorbeeld van dit fenomeen is Cloverfield, die bij het publiek eerder bekend werdt onder de werktitel 1-14-08, ofwel de releasedatum van de film. Samengaand met dit fenomeen vondt er een revolutie plaats in trailerland. Steeds vaker is er geen sprake meer van zomaar een voice-over met wat beelden en tussentitels maar wordt er flink wat creatief werk gestoken in het promotiefilmpje. Er zijn zelfs trailers te vinden van films die niet bestaan (zie de grindhouse-trailers van Edgar Wright, Robert Rodriguez, Eli Roth en Rob Zombie). Hieronder volgt een overzicht van de opvallendste “meta-trailers” van de laatste tien jaar, trailers die de aandacht trekken door hun afwijkende vorm.

Dit is de trailer waar het mee begon. Een trailer voor een documentaire over de act van standup-comedian Jerry Seinfeld genaamd Comedian. Voor deze trailer werd er echter een filmpje gecreëerd wat niets met de film van doen heeft. Het lijkt eerder een afgeleide van een brainstorm rondom de filmtitel. Hoe dan ook, het is een baanbrekende trailer die de weg heeft gebaand voor alle andere trailers hieronder.

Voor de Hitchhikers Guide To Galaxy werd eerst een standaard comedytrailer gemaakt met wat slapstick en fysieke humor. Dit viel echter niet in de smaak bij de fans van het culfenomeen en deze trailer veroorzaakte bij uitkomst flink wat ophef: “ze verneuken het bronmateriaal “. De makers hadden hun fout snel door en speelden vernuftig hierop in door de tweede trailer een commentaar te laten zijn op de eerste trailer en trailers in het algemeen. Deze trailer viel beter in de aarde, maar helaas leek de film zelf meer op de eerste trailer. Bekijk hieronder beiden, en vergelijk.

Michel Gondry deed iets vergelijkbaars voor zijn trailers van Be Kind Rewind. Ook bij onderstaande trailers is de tweede een commentaar op de eerste. Het idee van de film Be Kind Rewind is dat bekende films op een huis-tuin-en-keuken-knip-en-plak-werk-lang-leve-de-knutsel-pret-manier werden nagespeeld. Het idee achter de tweede trailer is dat de eerste trailer op een nog knulliger manier wordt nagespeeld met regisseur Michel Gondry in alle rollen.

Hieronder ook een tweetal trailers waarbij commentaar geleverd wordt op de filmvorm zelf. In de trailer van Red Eye wordt voor de nietsvermoedende kijker de suggestie gewekt dat het gaat om een standaard romantische komedie. Tot plots de trailer omslaat naar een standaard thriller (wat de film ook bleek te zijn). Het is een leuke gimmick die helaas niet in de film zelf zit. Ook de Bee Movie trailer bevat een gimmick die niet in de film zelf zit. In deze peperdure trailer wordt verklaard waarom er uiteindelijk voor de animetievorm gekozen wordt. Net als in de trailer van Red Eye wordt er commentaar geleverd op het genre van de film, en wederom slaat dit commentaar helaas niet over naar de film zelf.

Als laatste wil ik jullie mijn twee favoriete trialers van dit jaar niet onthouden. Ook hier wordt gekozen voor een afwijkende vorm, voornamelijk in het sounddesign. In de trailer van A Single Man is geen dialoog te horen en zijn geen promotiequotes te zien en is de trailer gemonteerd op basis van de opvallende muziek. In de trailer van A Serious Man (haal ze niet door elkaar) worden de dialogen zelfs omgevormd tot een bizar muziekstuk. Beiden trailers bewijzen dat een afwijkende marketingsstrategie zeker de interesse in een film kan verhogen.



Reageer op dit artikel