Academy Awards 2009
Een voorbeschouwing van de Oscars

17 februari 2009 · · Actualiteit

Nog vijf dagen resten er tot het jaarlijke fenomeen, waar de felbegeerde Oscars worden uitgereikt. Ook wel bekend als de voorspelbaarste, uitgekauwdste en reclamegeilste gebeurtenis op filmgebied. Flauwe grappen en vervelende optredens knopen de avond aan een, een avond die nergens echt spannend wordt en nergens echt leuk. Waarom kijken we dan toch? Simpel, wij zijn filmliefhebbers, en dit is als onze verjaardag (met vaak erg teleurstellende cadeautjes).

In Nederland wordt het níet uitgezonden, althans wij moeten er voor betalen. Film1 zendt de Oscars uit, en degenen die daar niet over beschikken dienen hun geluk elders te beproeven. Voor deze ongelukkigen hebben wij het internet, waar er altijd wel weer een manier gevonden kan worden om naar het evenement te kijken.

De nominaties van dit jaar onder de loep genomen te hebben, moet ik zeggen dat de keuze wel erg schamel is. Ik zal hieronder ingaan op een aantal categorieën en de nominaties.

Best Motion Picture of the Year:

Curious Case of Benjamin Button, The (2008)
Frost/Nixon (2008)
Milk (2008/I)
Reader, The (2008)
Slumdog Millionaire (2008)

De ‘Best Motion Picture of the Year’ zal een film worden die ergens tussen matig en goed hangt; een echt juweeltje ontbreekt. Volgens velen is Slumdog Millionaire de gedoodverfde favoriet, gezien de filmprijzen die de film reeds won en de populariteit die er om is ontstaan. Benjamin Button, de meest overwaardeerde film van het jaar, sluit mijns inziens beter aan bij de conventionele keuzes van de Academy, waar eclectische underdogs als Slumdog Millionaire niet de doorsnee winnaars zijn. Het dertien in een dozijn drama The Reader zou bijvoorbeeld veel beter in het straatje Oscarwinnaars passen.

Van Sant’s Milk, wat mij betreft een van de betere films van het afgelopen jaar, zie ik hem niet gauw mee naar huis nemen. Het is misschien de conventioneelste Van Sant qua opzet; het onderwerp is in de geschiedenis niet succesvol gebleken – zie de in 2006 grote favoriet Brokeback Mountain, die het af legde tegen het politiek correcte Crash.

Best Achievement in Directing:

• Curious Case of Benjamin Button, The (2008) – David Fincher
• Frost/Nixon (2008) – Ron Howard
• Milk (2008) – Gus Van Sant
• Reader, The (2008) – Stephen Daldry
• Slumdog Millionaire (2008) – Danny Boyle

Hetzelfde, niet meer dan redelijke rijtje als de nominaties voor Beste Film. Een Fincher en een Van Sant volgens het boekje en Daldry, die zijn minste film tot op heden regisseerde. Mijn hoop gaat uit naar Danny Boyle, die misschien niet zijn sterkste film maakte, maar wel overweg kon met de bizarre mix van stijlen en ondanks de wat bizarre mix van lichtvoetige komedie en drama, tot martelingen aan toe, toch een evenwichtig product wist te produceren.

Best Performance by an Actor in a Leading Role:

• Curious Case of Benjamin Button, The – Brad Pitt
• Frost/Nixon (2008) – Frank Langella
• Milk (2008) – Sean Penn
• Visitor, The (2007) – Richard Jenkins
• Wrestler, The (2008) – Mickey Rourke

Geen acteerprestatie heeft mij uit deze vijf titels zo aangegrepen als die van Mickey Rourke in The Wrestler, waarschijnlijk voor een groot deel te danken aan de regie van Aronofsky, die hiermee opnieuw zijn veelzijdigheid bevestigde.
Mijn andere favoriet is Sean Penn in de rol van Harvey Milk. Dat de beste man acteren kon mocht al duidelijk zijn, maar de rol van de homoseksuele politicus lijkt hem, gek genoeg, op het lijf geschreven. Wanneer een acteur met een dergelijke bekendheid voor anderhalf uur puur het personage is, mag dat wat mij betreft beloont worden met een beeldje. Brad Pitt was in Benjamin Button ondanks de laag make-up en special effects nog altijd dezelfde Pitt. Oók een prestatie.

Best Performance by an Actress in a Leading Role:

• Changeling (2008) – Angelina Jolie
• Doubt (2008) – Meryl Streep
• Frozen River (2008) – Melissa Leo
• Rachel Getting Married (2008) – Anne Hathaway
• Reader, The (2008) – Kate Winslet

Opvallend in deze categorie is de keuze voor twee arthouse producties: het aardige, maar niet beklijvende Frozen River en de grote verrassing van het IFFR, Rachel Getting Married. Waar Melissa Leo in Frozen River hoogstaand natuurlijk acteerwerk laat zien, maar nergens echt boven het maaiveld uitsteekt, is de rol van Anne Hathaway in Rachel Getting Married veel opvallender. Van hoogst ergerlijk in The Princess Diaries is ze uitgegroeid tot een actrice, die een dergelijk zware rol zeer goed kan dragen.
Ik zie Kate Winslet wel met het beeldje naar huis gaan, haar acteerprestatie in het niet meer dan redelijke The Reader is erg sterk, al had ik haar liever voor het opvallend afwezige Revolutionary Road genomineerd gezien.
Angelina Jolie deed mij in Changeling weinig, ze werd er ondergesneeuwd door haar mannelijke tegenspelers, die jammer genoeg afwezig zijn in de nominaties.

Best Performance by an Actor in a Supporting Role:

• Dark Knight, The (2008) – Heath Ledger
• Doubt (2008) – Philip Seymour Hoffman
• Milk (2008) – Josh Brolin
• Revolutionary Road (2008) – Michael Shannon
• Tropic Thunder (2008) – Robert Downey Jr.

Heath Ledger verdient wat mij betreft de Oscar postuum, en wel puur om zijn angstaanjagende acteerprestatie in The Dark Knight, een titel die ik (gelukkig) niet zoveel terug zie als verwacht. Mijn andere favoriet is Michael Shannon, die de hoofdrolspelers van het doek speelde in Revolutionary Road.

Best Performance by an Actress in a Supporting Role:

• Curious Case of Benjamin Button, The – Taraji P. Henson
• Doubt (2008) – Amy Adams
• Doubt (2008) – Viola Davis
• Vicky Cristina Barcelona (2008) – Penélope Cruz
• Wrestler, The (2008) – Marisa Tomei

Gezien ik Doubt nog niet heb mogen aanschouwen, kan ik niet anders oordelen dan dat de selectie matig is. Het zijn allen solide acteerprestaties, maar geen van allen blies mij van mijn stoel. Penélope Cruz deed dat in Vicky Cristina Barcelona nog het meest, en maakte mij in ieder geval het hardst aan het lachen in deze kleine, maar aangename film van Woody Allen.

Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen:

• Frozen River (2008) – Courtney Hunt
• Happy-Go-Lucky (2008) – Mike Leigh
• In Bruges (2008) – Martin McDonagh
• Milk (2008) – Dustin Lance Black
• WALL•E (2008) – Andrew Stanton (screenplay/story); Jim Reardon (screenplay); Pete Docter (story)

Er is een film die mij dit jaar qua schrijfwerk en dialoog écht verraste, en dat was In Bruges. Een komedie, die nergens echt beklijvend is, maar als geheel wel degelijk werkt. Zeer komisch, pretentieloos en vol solide dialogen, die wel degelijk meer zijn dan een ‘Tarantino-rip off’.

Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published:

• Curious Case of Benjamin Button, The (2008) – Eric Roth (screenplay/story); Robin Swicord (story)
• Doubt (2008) – John Patrick Shanley
• Frost/Nixon (2008) – Peter Morgan
• Reader, The (2008) – David Hare
• Slumdog Millionaire (2008) – Simon Beaufoy

Het slechtst geschreven is, zonder twijfel, The Curious Case of Benjamin Button. Eric Roth doet nog eens, wat hij in Forrest Gump eerder deed. Met een aaneenschakeling van cliché’s en melodrama toch een creatieve adaptatie eruit proberen te persen. Het grote verschil ligt in het feit dat dit in Forrest Gump wél lukte.
Slumdog Millionaire is mijn favoriet voor de prijs, gezien het knappe scenario, dat werkelijk alle kanten op gaat, maar daar toch mee om weet te gaan.

Klik hier voor de gehele lijst genomineerden.

Het is een evenement dat niet te serieus genomen dient te worden, maar wel degelijk een nachtelijk pleziertje, dat leuk is om eens in zijn geheel te zien. Amerikaanser kan het niet en vaak mondt het ook nog eens uit in een aaneenschakelijk van teleurstellingen. Met dertien nominaties voor het op Salon Indien met de grond gelijk gemaakte Benjamin Button zal dit jaar waarschijnlijk geen uitzondering zijn.


Onderwerpen: ,


6 Reacties

  1. bsgb

    Ik geloof dat Film 1 gratis is op de dag van de Oscars, zolang je maar UPC Digitaal hebt. Dus dan kan je gewoon kijken :)

    Leuker is natuurlijk ‘liveblogs’ te volgen op het internet voorzien van snijdend commentaar!

    (Psst: het is ‘academy’)

  2. Ricardo Berentsen

    Volgens mij is dat met digitale televisie in het algemeen. En als het goed is ben ik de 22e bij een tv met digitaal signaal, dus ik ga (denk ik) wel kijken. Ook al moet ik dan weer tegen dat gezicht van Mioch aan zitten kijken.

  3. Thierry Verhoeven

    Pfoe, iemand is hier in een cynische bui, zeg. Anyway… ben benieuwd of Slumdog Millionaire zijn gedoodverfde kandidaat-status waarmaakt. Op de site van het blad Preview stond een heel aardig stukje over de verhouding tussen de Academy en de kleinere films ten opzichte van de grote studioproducties: ‘Dan wordt Slumdog Millionaire de opvolger van Little Miss Sunshine en Juno: de indies waar de Academy hete one night stands mee beleeft om vervolgens te trouwen met een bruid van goeden huize.’

  4. Christiaan Boesenach

    Tja, ik ben blijkbaar niet meer zo van de tijd, met mijn gebrek aan digitale tv.

    En bsgb, in mijn haastige spoed maak ik zo af en toe schandelijke foutjes :’)

    Ik ben allang blij als The Reader een beetje buiten beschouwing wordt gelaten.

  5. Bram Ruiter

    Om de één of andere reden heb ik dit jaar dus helemaal geen zin in die awardshow. Ik bedoel, Hugh Jackman is constant aan het woord, er is geen There Will Be Blood/No Country For Old Men-achtige spanning en boven alles: Hugh Jackman is constant aan het woord. Als in: Hugh Jackman. Hugh fucking Jackman. Waarom geen cabaretier? Een grappenmaker? Waarom zou je een 2 á 3 uur durende show volledig afhankelijk laten zijn van een crowdpleaser? Was Will Smith al bezet of zo?

    Verder een uitstekend stukje cynisme Chris. :)

  6. Ricardo Berentsen

    Hugh Jackman kan zingen.


Reageer op dit artikel