De films van Cory McAbee

25 juli 2009 · · Beschouwing

Cory McAbee

Er is een nieuwe cultheld aan het amerikaanse independent-front: Cory McABee. Cory McAbee was bij bepaalde mensen al bekend als frontman van bands The Billy Nayer Show en American Astronaut en van speelfilm The American Astronaut. Voordat hij deze maakte had hij al een viertal korte films op zijn naam staan (waarvan twee te vinden op youtube). Mijn aandacht werd pas op hem gevestigd door de film Stingray Sam, die draaide op Imagine-filmfestival. Ik zal in dit artikel zowel Stingray Sam als The American Astronaut bespreken.

Deze twee films zijn namelijk als een tweeluik te zien. Beiden behandelen dezelfde themathiek en vergelijkbare verhalen. Ze zijn echter totaal verschillend in sfeer, hoewel de nadruk in beiden op de stilistische en humoristische kant ligt. Beiden zijn geschoten in zwart-wit en hebben een low-budget-estethiek die de knullige Amerikaanse scifi-cinema uit de jaren 50 oproepen.

The American Astronaut verhaalt over loner Samuel Curtis (Cory McAbee) die als opdracht heeft een bijzondere jongen op Venus af te leveren. Mannen leven op mars en vrouwen op Venus. Dat clichè blijkt hier erg letterlijk. De vrouwen van Venus zoeken een nieuwe paringspartner/koning aangezien de oude het loodje heeft gelegd. Wie beter daarvoor dan de enige man die ooit een vrouwenborst heeft gezien?

The American Astronaut is een roadmovie in de ruimte. De ruimte wordt beheerst door amerikaanse stereotypen. De aloude bars met hun loners zijn volop aanwezig en mijnwerker is het dominante beroep. Het is een steampunk-achtige wereld waarin alles opgetrokken lijkt uit roest. Deze industriële depressiviteit, in combinatie met de bizarre humor en de zwart-wit geschoten low-budget-esthethiek roepen Eraserhead in gedachten. De film is echter een stuk lichtvoetiger, voortgestuwd door een soundtrack die dominant aanwezig is. De film is eigenlijk een veredelede musical, met de muziek van McAbee’s band The Billy Nayer Show als muzikale begeleiding.

Stingray Sam bouwt hierop voort. De twee films zijn een uitwerking van praktisch hetzelfde verhaal, maar waar The American Astronaut relatief ingetogen genoemd kan worden pakt McAbee in Stingray Sam flink uit. Deze film is een scifi-western-musical in 6 episodes die de tijd van serials doet herleven. Waar vroege serials altijd episodes van 15 minuten vertoonden voor een prikkie in een achteraf-bioscoopje is Stingray Sam speciaal ontworpen voor kleine schermen: mobieltjes en mp3-spelers dus. Geinspireerd door zijn korte film Reno, die ook speciaal voor mobiele telefoons geschoten was.

Stingray Sam is een loner (cowboy) die de enige vrouw (meisje) in het universum moet redden van een de eerste menselijke kloon in de geschiedenis, in opdracht van een totaal geflipt regeringssysteem. Terugkerende themathiek uit American Astronaut zijn de voornamelijk mannelijke cast, het verdwenen zijn van geslachtsgemeenschap, de muzikale ondersteuning, de zwart-witfotografie, de mannen op missie, de ruimtecowboys/piraten, de knullige scifi-esthethiek. Nieuw zijn de animaties. Want hoewel American Astronaut al unieke geschilderde (!) special-effects had zijn deze vervangen voor compleet unieke animaties (die een lichte invloed van Terry Gilliam lijken te hebben, maar toch compleet eigengereid zijn). Ook is de aandacht nog meer naar muziek verschoven aangezien elke episode (van de zes) een eigen “videoclip” bevat. De muziek domineert de verhaalstructuur en ontwikkeling. Hierdoor kan Stingray Sam gezien worden als experiment in narratief.

Want elke episode slaat een andere toon aan (voornamelijk komisch, maar wel met verschillende gradaties komedie). Dit is niet het enige unieke aan Stingray Sam. Waar American Astronaut al de goede kanten van Amerika vertegenwoordigde kan Stingray Sam gelezen worden als complete satire op Amerika. We hebben de cowboys en scifi, maar ook megaconglomeraten en bedrijfsstructuren, het amerikaanse rechtsysteem, genetische wetenschap en de ophef daaromtrent en Amerikaans homofobische instelling. Alles word in deze film grotesk op de hak genomen. De toekomst van Stingray Sam omarmt scifi-ideeën over de toekomst, vermengt ze met hedendaagse satire en mixt ze met ouderwetse Amerikaanse cultuur (scifi, western en Amerikaanse archetypes). Dit maakt Stingray Sam tegelijkertijd actueel, tijdloos, overvol, meeslepend, herkenbaar en vervreemdend.

Stingray Sam is een logische voortzetting op American Astronaut maar het is nu wachten op een nieuw project van deze muzikant/regisseur/schrijver/acteur waarin hij compleet nieuw terrein verkent. Laten we hopen dat zijn horrormusical Werewolf Hunters of the Midwest van de grond komt. Want als er een ding duidelijk is, dan is dat dat we te maken hebben met een volstrekt uniek filmmaker die potentie heeft om te groeien.


Onderwerpen:


3 Reacties

  1. Theodoor Steen

    Zie het nu voor jezelf: Het eerste van 6 delen Stingray Sam is nu. gratis. online. te bekijken:

    http://www.stingraysam.com/

  2. Kaj van Zoelen

    Je vergeet de Frasier connectie te vermelden. Misschien zou dat nog net wat meer klikken op die link opleveren (zelf zag ik Stingray in de bios).

  3. theodoor

    Welke Frasier-connectie? Heb ik iets gemist? Ik zag hem overigens ook in de bios, maar het is niet erg hem weer te zien in Serial-formaat.


Reageer op dit artikel