Kerstballen en ingewanden, deel 2
Nogmaals drie kersthorrorfilms

2 januari 2010 · · Beschouwing

Kerst ligt al weer een tijdje achter ons, en het was oorspronkelijk de bedoeling dit artikel toen te plaatsen. Maar aangezien we toen bezig waren met onze toplijst van dit decennium volgt nu verlaat het vervolg op mijn kersthorrorartikel van vorig jaar. Ditmaal twee als kerstman verkleedde moordenaars en een remake van Bob Clarks kerstklassieker Black Christmas, genaamd Black Christmas.

Christmas Evil (ook bekend als You Better Watch Out) is een slasher waarin de serial killer zich verkleed als kerstman. Toch is hij een vrij standaard serial killer: de freudiaans verknipte seriemoordenaar met een oedipuscomplex. Harry Stadling is een eenzame man die werkt in een speelgoedfabriek (!) waar hij dag in dag uit kerstspeelgoed maakt. In zijn jeugd is hij getraumatiseerd doordat hij zijn moeder geplezierd zag worden door een dikke man in een rood pak met een witte baard. “I saw mommy kissing Santa Claus”, inderdaad. Harry kon dit niet handelen en greep naar de glasscherven. 25 jaar later wil Harry de oedipusfantasie compleet uitleven en verkleed hij zich als Santa Claus. Meest tekenend voor deze kerstversie van Norman Bates is een scène waarin hij zich langzaam optuigt. Harry bekijkt zichzelf in de spiegel terwijl hij alleen de witte pruik opheeft, en eerder lijkt op een dragqueen. Het is de zoveelste slasher die een (belachelijke) link legt tussen travestie en psychopatisch gedrag.

Harry gaat er vervolgens op uit in een wit autobusje met een schildering van een arreslee, en werkt vervolgens zijn naughtylist af. Steeds meer niet zulke vriendelijke mensen ontmoeten het einde van het mes. Het is eigenlijk gewoon het verhaal van de kerstman maar dan vertaald als realistische psychopaat. Het is geen goede film, maar het is niet de enige film die de link legt tussen Santa Claus en voyeurisme. Niks is toch creepier dan een man die je bekijkt (in het geval van deze film met verrekijker) en op kerstavond binnendringt in je huis om je te belonen of straffen?

De psychoseksuele verkniptheid van de kerstmanmythos wordt nog sterker vertegenwoordigd in Silent Night, Deadly Night, een naar perverse horrorfilm, waarin een verknipte wees mensen aan zijn mes rijgt. De jonge Billy Chapman wordt door zijn krankzinnige grootvader flink bang gemaakt wordt door de kerstman. Wanneer een crimineel verkleed als een kerstman zijn vader vermoord en zijn moeder verkracht en vermoord terwijl Billy toekijkt heeft dit zijn weerslag op zijn psychologische gesteldheid. Hij komt terecht in een weeshuis waar hij gezellige tekeningen maakt van onthoofde kerstmannen en bloedende rendierlijken. 10 jaar later lijkt hij genezen , tot hij op zijn werk veroordeelt wordt tot het spelen van kerstman en hij knapt. In een kerstmanpak slaat hij aan het moorden en werkt hij, wederom, een naughty or nicelist af.

Silent Night, Deadly Night is een extreem nare film, waarin vooral het leed wat kinderen berokkend wordt een bittere nasmaak geeft. Toch is dat ook de kracht van deze en andere kersthorrors, het is het ultieme tegengif tegen de weeige meuk die normaliter rond de kerstdagen draait, en het weet te shockeren. Iets wat goede horror doet. Silent Night, Deadly Night is wel erg exploitaitief, en dat onderscheid hem van de massa. Het is de ziekige combinatie van rottende lijken en kerstballen die op een extreem foute manier toch aanstekelijk werkt. Wederom is het geen sterke film, waarbij vooral de verhaalopbouw vervelend. Toch verdient de film credits door de meest hartverwarmende dagen van het jaar zo enorm de vinger te geven. En een moord door iemand aan het gewei van een eland te spietsen valt toch origineel te noemen.

Black Christmas heeft dan weer een gewone serial killer, maar is qua kertshorror wel erg origineel. De verknipte Billy (jawel, een verwijzing naar Silent Night, Deadly Night) heeft zijn ouders vermoord en kerstkoekjes van hun vlees gemaakt (!) en de huidige bewoners van de plaats delict vermoeden dat Billy nu weer rondspookt. De huidige bewoners zijn net als in het origineel een groep meiden van een studentenvereniging, en ook hier opereert de stalker van binnen het huis. De vergelijkingen houden hier grotendeels op, aangezien de film zich, meer dan het origineel richt op het gore aspect van de slasher. Iemands oog wordt er uit gepopt met een kerstpiek, en iemand wordt onthoofd met een ijspegel. Het is creatief met kerstversiering, maar verder is het geen goede film. Schrijver en regisseur Glen Morgan is bekend van (het superieure) The X-Files, dat eenzelfde probleem kende als Black Christmas. De totale onzin wordt veel te serieus genomen, en men richt zich teveel op uitleg, bijzaak en mythologie en te weinig op de leuke elementen. De hippe actrices (onder andere Buffy’s zusje Michelle Trachtenberg en Mary Elizabeth Winstead) weten niet veel te halen uit de matig geschreven karakters, en de film valt al snel in een opeenhoping van vergezochte ontwikkelingen en clichès. Het origineel was beter.


Onderwerpen: , , ,


Reageer op dit artikel