Oscar Orakel Olympiade 2010

6 maart 2010 · · Actualiteit

Al een aantal jaar houdt Filmorama.nl een jaarlijkse oscarvoorspellingspoll onder verschillende filmblogs, en Salon Indien doet dit jaar mee. Onder de verschillende redactieleden werd gevraagd om hun voorspellingen online te pleuren, en hieronder volgt de gezamenlijke lijst die opgestuurd voor mededing in de ludiek genaamde Oscar Orakel Olympiade. De lijst is te vinden op http://www.filmorama.nl/oscarorakelolympiade maar hieronder volgt onze lijst ook met korte verklaringen en uitleg. Tevens werd vanuit Film-O-Rama gevraagd naar onze gok voor de kortste speech. Wij gokken niet te hoog en schatten op 43 seconden en 4 nanoseconden.

Best Picture gaat naar The Hurt Locker
Er was een flinke discussie gaande in over wie er nu zou winnen: The Hurt Locker of Avatar. Er bestond geen twijfel over de grootste competitie binnen deze categorie en dat The Hurt Locker het verdiende leek ons meer dan logisch. Maar de grote vraag was of de Academy ging voor production value of kwaliteit. Met één stem overwinning kozen wij voor The Hurt Locker. Mocht Avatar winnen dan zou het de best verkopende Oscarwinnaar aller tijden zijn, en mocht The Hurt Locker winnen dan zou het de, wat centen betreft, minst succesvolle Best Picture winnaar zijn.

Best Director gaat naar Kathryn Bigelow voor The Hurt Locker
Ook hier ging het kop aan kop, want wederom was het de vraag wie van de twee ex-geliefden zou winnen. Onze redactie hoopt dat Kathryn Bigelow de eerste vrouwelijke regisseur is die wint en gokt dus wederom op The Hurt Locker.

Best Actor gaat naar Jeff Bridges voor Crazy Heart
Unaniem waren we het er over eens dat Jeff Bridges in vorm als alcoholistische countryzanger het wel goed zou doen bij de melodramatisch ingestelde Americana-liefhebbers van de Academy.

Best Actress gaat naar Sandra Bullock voor The Blind Side
Over het acteertalent van Sandra Bullock gaan we het niet hebben. Of… nee, toch wel, want het echt is bedroevend. We vrezen met z’n allen (unaniem) het ergste en gaan er van uit dat de Academy een slechte smaak heeft. Sandra Bullock die een kringgebed leidt tijdens Thanksgiving terwijl American Football aanstaat op de televisie zal bij de patriottistische zieltjes van de stemmers goed vallen.

Best Supporting Actor gaat naar Christoph Waltz voor Inglourious Basterds
Vanuit het niets was hij daar: Christoph Waltz. Hij kwam, zag en stal de show. Zal de Academy vallen voor het succesverhaal van Christoph Waltz en de briljante rol belonen? Wij vermoeden, eensgezind dat we zijn, van wel.

Best Supporting Actress gaat naar Mo’nique voor Precious
Een komediante die een tegendraadse rol speelt. Dat gaat er wel in bij Hollywood. Wij meelopertjes waren er allemaal over eens dat Mo’nique er wel eens met de oscar vandoor zou kunnen gaan. Serieus, onze redactie is net één grote vrolijke hippie-familie. Vele handen op een buik. Welke, dat mag u bepalen.

Best Animated Feature Film gaat naar Up
Up is de gedoodverfde winnaar en wederom was er geen enkele discussie dat Pixar er wederom met het gouden beeldje vandoor zou gaan. De concurrentie is echter wel erg hoog dit jaar en noemenswaardig is dat Up de enige computeranimatie in het rijtje nominaties is. Dat is voor het eerst sinds jaren, zeker als je nagaat dat er maar liefst twee stop-motion animatiefilms genomineerd zijn.

Best Original Screenplay gaat naar Quentin Tarantino voor Inglourious Basterds
Bijna allemaal waren we het erover eens dat Quentin Tarantino dit jaar wel eens zou kunnen winnen. De concurrentie is sterk, maar Tarantino heeft een van de stevigere scripts met een uniek uitgangspunt. Originaliteit wordt hopelijk beloond.

Best Adapted Screenplay gaat naar Jason Reitman en Sheldon Turner voor Up in the Air
Hoewel weinig van ons echt konden genieten van Up in The Air is het typische Oscarbait. Wij verwachten dan ook dat Reitman er met de prijs vandoor gaat.

Best Foreign Language Film gaat naar The White Ribbon
Hier was sprake van een split-vote. De ene helft dacht Un Prophète, de andere helft Das Weisse Band. Het muntje bepaalde. Wij zetten ons geld in op dat Duitse epos van Haneke.

Best Original Score gaat naar Up
En toen brak de ruzie uit. Wederom een split-vote, ditmaal tussen de twee animaties. De ene helft dacht Fantastic Mr. Fox, de anderen gingen voor Up. Strootje trekken bracht de oplossing. Up krijgt onze stem.

Best Original Song gaat naar Crazy Heart
Slechts een dwarsligger gokte op een Disney-song, maar de rest ging voor Crazy Heart. De dwarsligger veranderde zijn vote op het laatste moment om niet al te veel gezichtsverlies te leiden en dat maakt de gok wederom unaniem. Inhoudelijk hebben we er niets over te melden.

Best Documentary Feature gaat naar The Cove
The Cove krijgt de beste buzz en de lemmingen in ons duiken zonder gezond verstand van dezelfde klif. The Cove is namelijk een spannende en indrukwekkende documentaire over een hip onderwerp: walvis en dolfijnen-jacht. FUCK YOU WHAAAALE!

Best Documentary (Short Subject) gaat naar The Last Truck: Closing of a GM Plant
Ah, de categorieën waar niemand echt iets aan heeft. Enkelen brachten een blanco stem uit, terwijl anderen via natte vingerwerk iets wisten te achterhalen. De meesten dachten dat de Amerikanen hun stem dicht bij huis zouden uitbrengen, en zouden kiezen voor het meest actuele onderwerp. Crisis-docu The Last Truck is onze gok.

Best Short Film (Live Action) gaat naar Instead of Abracadabra
Wederom natte vingerwerk. Geen enkele overlappende stem en een potje Rock Paper Scissors bracht uitkomst. Fedor’s stem voor Instead of Abracadabra werd ingevuld op de Orakel-stippellijntjes.

Best Short Film (Animated) gaat naar A Matter of Loaf and Death
Zal Nick Park wederom een Oscar krijgen voor zijn Wallace en Gromit-creatie? Wij gokten van wel. Unaniem. Ook al is het een matige herhaling van zetten.

Best Art Direction gaat naar Avatar
Wat dacht u dan? Precies.

Best Cinematography gaat naar The White Ribbon
Ruzie. De ene helft dacht Harry Potter, de andere helft eurodrama. Een potje strippoker besliste onze vote voor The White Ribbon.

Best Costume Design gaat naar The Young Victoria
Kostuumdrama en de Academy Awards gaat samen als appel en taart.

Best Makeup gaat naar The Young Victoria
Kostuumdrama en Academy Awards gaan samen als Bassie en Adriaan, hoewel Star Trek ook een goede kans heeft.

Best Film Editing gaat naar The Hurt Locker
Twijfel, maar wederom won The Hurt Locker met een kleine meerderheid van stemmen. Geen wonder, want de suspense-opbouw binnen de elkaar opvolgende shots is ongekend sterk.

Best Visual Effects gaat naar Avatar
Ja. Duh. Natuurlijk. Wat dacht u dan?

Best Sound Editing gaat naar Avatar
Sommige dachten Up, de meesten dachten Avatar. De kleren beven ditmaal aan.

Best Sound Mixing gaat naar Transformers: Revenge of the Fallen
Een beetje een splijtzwam voor de redactie en het kan de val van Salon Indien zijn, met daarbij een glorieloze ondergang binnen de Oscar Orakel Olympiade, maar wij gingen toch voor Transformers 2. Avatar is de gedoodverfde winnaar, en Transformers is zonder meer een kutfilm, maar niet voor niks kon Bram een recensie volpleuren met geluidseffecten.

De uitslag zal volgen op de officiële Oscar Orakel Olympiade website. Dan rest ons te zeggen: mogen wij winnen.


Onderwerpen: ,


3 Reacties

  1. Kyrill

    Is Up niet genomineerd voor beste film ook? Voor het eerst ooit of in ieder geval pas de 2de keer een animatie film die ook meedoet voor beste film?(uiteraard winnen ze die niet) maar gaat om het idee…

    Ik ben bang dat Avatar de oscar voor beste film wint. Maar ik kan me niet voorstellen dat zowel The Hurth Locker als Avatar met beide film als regie weggaan. Ik denk dat ze ieder daar max 1 van winnen.

  2. Thiver

    Beauty and the Beast was inderdaad ook al genomineerd voor beste film. Het zal voor Up in ieder geval zeker geholpen hebben dat het aantal genomineerden dit jaar is uitgebreid naar tien.
    Wel beste film winnen maar niet beste regie is trouwens een vrij unieke situatie (ook al is dit in het voorbije decennium twee keer voorgenomen) dus reken er niet op dat dit gaat gebeuren.

  3. Verhoeven

    De enige interessante oscar is voor mij ”Best Foreign Language Film”. Die uiteraard niet naar Un Prophète en helemaal niet naar Das Weisse Band gaat. La Teta Asustada vond ik trouwens de meest kansloze in het rijtje.

    El Secreto de sus Ojos heeft hem uiteindelijk gewonnen. Dat was ook de enige logische winnaar voor een oscar. Ik ben nu wel benieuwd geworden naar Ajami. Voor Israël is het het tweede jaar op rij dat het niets wint.


Reageer op dit artikel