Oscars 2010: de grote ontbrekenden

7 maart 2010 · · Actualiteit + Lijst

Vanavond is het zover, dan worden de Academy Awards weer eens uitgereikt. Gisteren kon u onze voorspellingen lezen over de genomineerden. Vandaag kijk ik naar de grote ontbrekenden. Het komende lijstje is compleet subjectief en beschrijft geenzins de mening van geheel Salon Indien. Het is een persoonlijke top vijf van films, acteurs en regisseurs die wat mij betreft genomineerd hadden mogen worden. Let wel, sommige van de genoemde films zijn wel genomineerd in andere categorieën, maar zijn opvallende ontbrekenden in anderen. Een van de noteringen in mijn lijstje is te laat uitgebracht om genomineerd te worden voor dit jaar, en te vroeg om genomineerd te worden voor volgend jaar. Doormiddel van een keuze van de studio bevindt deze zich in een dode zone. Niet alle fouten zijn dus gemaakt door de stemmers van de Acadamy. De grootste fout echter wel: Waarom is in vredesnaam het vreselijke, drakerig zoete, randje racistische, slecht gemaakte The Blind Side genomineerd?

5. A Single Man

A Single Man is slechts eenmaal genomineerd. Acteur Colin Firth neemt misschien wel een beeldje mee naar huis voor zijn rol, en dat zou niet geheel onverdiend zijn. Opvallend is echter de afwezigheid in een tweetal technische categorieën. Regisseur Tom Ford is oorspronkelijk een mode-ontwerper, en de kostuums in A Single Man zijn fenomonaal en stijlvol. Dat de prachtige pakken niet genomineerd zijn is een misser. A Single Man is namelijk de meest stijlvolle film die de afgelopen jaren uitkwam. Ook visueel is het om door een ringetje te halen. De cinematografie is fantastisch, en een nominatie voor Best Cinematography was op zijn plaats geweest. De film maakt prachtig gebruik van kleurenfilters, licht en slow-motion. Als geheel is A Single Man misschien emotioneel te weinig uitgediept, maar visueel behoort de film tot de beste van de afgelopen jaren. De kilte van de film is misschien de reden dat A Single Man niet genomineerd is voor beste film, maar het kan ook de homo-erotische lading zijn (zonder dat er een politieke boodschap aan verbonden wordt zoals bij Milk) die bij de conservatieve Academy niet geheel in het straatje lag. A Single Man is zeker niet de beste film van het jaar, maar had wel in plaats van The Blind Side genomineerd mogen worden.

4. Shutter Island

De studio vertrouwde Shutter Island niet. Het is een genrefilm, en een genrefilm kan nooit genomineerd worden voor een Oscar, right? Maar toen werd 2010 opeens het jaar waarin ook genrefilms Avatar, Up, District 9 en Inglourious Basterds een nominatie kregen. De studio had de release van Shutter Island helaas al vooruit geschoven, waardoor nominatie vrijwel onmogelijk werd. Jammer, want als iemand het verdient om genomineerd te worden voor Best Director dan is het Martin Scorsese. Het vakmanschap van Scorsese maakt Shutter Island een van de beste thrillers van de afgelopen jaren. Maar de echte ster is Leonardo DiCaprio die een ijzingwekkend sterke rol neerzet: tegelijkertijd gehard, paranoide en kwetsbaar, met een perfecte beheersing over mimiek. De wendingen in het verhaal hadden niet half gewerkt zonder het spel van DiCaprio. Was Shutter Island op tijd gereleased, dan had Jeff Bridges flinke concurrentie gehad.

3. Where the Wild Things Are

Where the Wild Things Are was financiëel een flop, en dat verklaart misschien de opvallende afwezigheid. Laat je echter niet bedriegen, Spike Jonze had genomineerd moeten worden voor Best Director. De lijst voor Best Director is nu voornamelijk een bloemlezing van Best Picture, en Spike Jonze verdient de nominatie zeker. De visuele kant en de emotionele kant van Where The Wild Things Are zijn perfect op elkaar uitgespeeld en Jonze durft risico’s te nemen. Ook hoofdrolspeler Max Records had een nominatie verdiend, in een categorie die niet uitblinkt in verrassende keuze’s. En hoewel Avatar visueel niet te verslaan is heeft Where The Wild Things Are evenzeer geloofwaardige visual effects die zeker op dezelfde hoogte staan van District 9. Grootste misser is de non-nominatie voor Beste Original Score. De score van Karen-O and the Kids is briljant en uitdagend en past precies bij de sfeer van de film. Er is al gekozen voor uitdagende scores in jeugdfilms, maar Where The Wild Things Are had perfect in dat lijstje gepast.

2. Ponyo on the Cliff By the Sea

Toegegeven, de concurrentie is stevig in de Best Animated Picture-regionen. Maar als een middelmatige Disney-film met rare boodschap als The Princess and the Frog genomineerd kan worden… Ponyo on the Cliff By The Sea is een ouderwetsche Miyazaki, een terugkeer naar My Neighbour Totoro’s kinderlijke eenvoud, na het matige Howl’s Moving Castle. De zeewereld is heerlijk naief genaimeerd, het script eenvoudig en schattig, de karakters uniek. Was goede concurrentie geweest voor Up, maar de Academy koos om een andere underdog te nomineren: The Secret of Kells. The Secret of Kells is een prima film, maar ik vermoed dat Ghibli een grotere concurrentie had kunnen zijn voor Pixar.

1. Mélanie Laurent (Inglourious Basterds)

En dan nu de grootste misser. Wat dachten de hoge omes in hemelsnaam? Kom op, laten we voor Best Supporting Actress tweemaal dezelfde film nomineren (Up in the Air) en dan ook nog een weggooirolletje voor Penélope Cruz erbij mieteren voor de exotische keuze…! En Mélanie Laurent dan? Tuurlijk, Inglourious Basterds heeft al een nominatie voor Best Supporting Actor, en gaat die waarschijnlijk winnen. Maar Christoph Waltz’s Kolonel Hans Landa had niet half dezelfde indruk gemaakt als hij Melanie Laurent niet als tegenspeler had. Zij is het hart van de film, en de strudelscène is een meeting van twee acteerkanonnen. Zonder Melanie Laurent hadden we niet een emotionele kern in de film, had de boodschap over de kracht van Cinema niet half gewerkt en was de film teveel doorgeslagen naar komische geweldsverheerlijking. Door de serieuze rol van Laurent werkt de finale. De balans in de film is door haar acteerwerk precies perfect, en het is duizend maal zonde dat alleen Christoph Waltz uitgelicht wordt. Hij steelt dan wel de show, maar Soshannah houdt de film binnen de bocht.


Onderwerpen: ,


14 Reacties

  1. Kyrill

    Eens met je keuzes! Alleen de nummer 2 moet ik nog zien ooh en de nummer 3 ook maar goed.

  2. El Chivo

    Ik heb horen waaien dat Paramount niet genoeg geld had om een campagne te voeren voor Shutter Island…

  3. theodoor

    Dat zou een hoop verklaren, want anders was het de domste zet van een studio in tijden.

  4. Erwan

    Melanie Laurent was inderdaad fantastisch en kreeg een beetje hetzelfde gevoel als met Heath Ledger vorig jaar. De hype rondom zijn rol in “Dark Knight” zorgde ervoor dat iedereen vergat dat Christian Bale ook uitstekend op dreef was met een gelaagde rol.

    En “Shutter Island” heeft minstens vijf zekere nominaties misgelopen door Paramounts gestuntel. Eeuwig zonde voor zo’n maatschappij…

  5. Bram Ruiter

    Maar Christian Bale praatte raar. En droeg een vleermuispak. Da’s dan weer de Academy grens.

  6. Kyrill

    Zo goed vond ik Bale niet in The Dark Knight. Als ik eerlijk ben vind ik hem de laatste jaren niet zo goed meer acteren. Uitzonderingen vind ik The Machinist en Batman Begins.

  7. Feoreunn

    Vind de grootste zonde nog steeds dat er geen campagne gevoerd werd voor Moon. Sam Rockwell verdiende een beeldje, of op zijn minst de kans ertoe.

  8. theodoor

    Ik wist dat ik iets vergeten was. Ja, Sam Rockwell was erg sterk en verdiende de oscar, maar de film zelf vond ik tegenvallen.

  9. Ricardo Berentsen

    Carey Mulligan moet winnen.

  10. theodoor

    Inderdaad, zij was het beste aan An Education, wat ik verder een matige film vondt. Overigens gun ik Gabourey Sidibe het ook. Hard gezegd: ze maakt namelijk alleen deze ene keer kans want vanwege haar omvang zal ze weinig andere grote rollen krijgen. Niet dat ik iets heb tegen dikke mensen, maar Hollywood is een seksistisch bolwerk waarin vrouwen niet meer dan maatje fotomodel mogen hebben, helaas. Dus gun ik het Gabourey, want dit zal haar enige kans zijn binnen het zieke hollywoodsysteem.

  11. Ricardo Berentsen

    An Education was enorm plezant, maar laten we deze commentsectie daarvoor niet vervuilen.

  12. Thiver

    1. Bespeur ik hier een zekere beschuldiging van homofobie aan het adres van de Academy? Met alle nominaties voor Brokeback Mountain en Milk dacht ik dat we dat station inmiddels wel gepasseerd waren…?
    2. Toch zonde dat Shutter Island al direct ten dode opgeschreven lijkt. Met de tien nominatieplekken voor beste film zie ik deze film over een jaar nog wel wat nieuwe aandacht genereren. Al is dat misschien wishful thinking…
    3. Zeer terechte nummer één; Mélanie Laurent had haar nominatie zoveel meer verdiend dan Anna Kendrick. Dat Up in the Air twee nominaties kreeg in dezelfde categorie is trouwens een kritiekpunt dat nergens op slaat. Alsof dit ook maar enigszins anders was geweest wanneer Inglourious Basterds genomineerd was voor beste bijrolacteur en -actrice…
    4. Sinds wanneer is Inglourious Basterds een genrefilm? Het is geen oorlogsfilm geregisseerd door Quentin Tarantino, maar juist het omgekeerde: een Tarantino-film in een WO II-jasje.
    5. @Erwan: Mee eens, maar ik vond juist dat Aaron Eckhart degene was die veel te weinig aandacht kreeg ten koste van Heath Ledger. Hoe goed Christian Bale ook op dreef was… het bleef een herhaling van zijn rol uit Batman Begins, waarin hij overigens nog een stukje imposanter was.

  13. theodoor

    1. Zoals ik betoog waren die films voornamelijk politiek van aard op het gebied van homofilie, en A Single Man is nogal matter of fact en niet politiek opgeklopt, dus minder toegankelijk.
    3. Toch voelt het nutteloos een niet al te bijzondere film twee keer te nomineren in één categorie, terwijl het zoveel anderen gegund had kunnen worden. grootste misser is echter de nominatie van Penelope, die weinig bijzonder was in nine.
    4. Ik noem Inglourious Basterds om twee redenen een genrefilm: hij is gebaseerd op vele exploitationfilms (elke film van Tarantino speelt met doelbewuste elementen uit een genre, en dikt deze aan met een flink vleugje liefde voor exploitation) én SPOILERS: de alternatieve historie-film is een welbekend subgenre van Science Fiction.

  14. Erwan

    Ik had het idee dat er een naam miste, maar kwam er maar niet op. Maar toen zag ik gisteren die markante kop van Alfred Molina en ik wist het. Hij had ook absoluut een nominatie verdient, een prachtige rol in een verder matige film.


Reageer op dit artikel