Treme: but New Orleans is still my home!
"At The Foot Of Canal Street" (aflevering 4, seizoen 1)

De openingsscène. Simon & co. maakten er in The Wire regelmatig een kunst van. In de eerste scène voor de leader zaten vaak al in een notendop de thema’s en ideeën van de aflevering, het seizoen of zelfs de hele serie. Neem bijvoorbeeld de allereerste scène waarin met het lot van Snotboogie en de onsterfelijke zin “Got to. This America, man” de Amerikaanse droom en kapitalisme scherp werden ontleed. De eerste scène van aflevering vier van Treme is er ook zo één. Uit verveling en frustratie omdat hij urenlang op de eerste hulp afdeling moet wachten, zingt Antoine Batiste een eigen versie van ‘St. James Infirmary’*. Naast dat ik dit soort muzikale intermezzo’s door de improvisatie én de herkenning heerlijk vind om naar te kijken wordt in de laatste regel van het liedje het belangrijkste thema van de aflevering aangegeven: “ but New Orleans is still my home.”


* = ‘St. James Infirmary’ is een echte New Orleans evergreen waar vele versies van bestaan, getuige dit blog. Een van de bekendste versies is die van Louis Armstrong:

“New Orleans is still my home” is een credo dat voor bijna alle personages geldt deze aflevering, op uiteenlopende manieren. Antoine Batiste reist naar Baton Rouge voor een gratis mondbehandeling en een ongemakkelijk etentje met zijn twee zonen, en is maar al te blij terug te gaan. Sonny (Schilders) gaat naar Texas op zoek naar een “home away from home” maar keert teleurgesteld terug. NOLA is zijn thuis, ook al komt hij uit Amsterdam. Delmond Lambreaux is gelukkig in New York, maar wordt gedwongen zijn Nawlins roots te gebruiken om aan de bak te blijven. Zijn vader begrijpt niet waarom iemand weg zou willen uit de Crescent City. Davis kankert op de lokale overheid en openbare voorzieningen van de stad, maar is dolblij met het nieuws dat zijn nieuwe leerlinge voorgoed in de Big Easy terug is, net als zijzelf.

Janette gaat zo gebukt onder hoe haar huis en restaurant nog steeds te lijden hebben als gevolg van de storm en haar gebrek aan een privéleven daardoor dat ze zich afvraagt waarom ze nog blijft. En in een scène, die de criticasters die zich de afgelopen weken niet welkom voelden in Treme, vast onprettig vonden scheldt Creighton iedereen die niet uit New Orleans komt de huid vol. Iedereen in Amerika tenminste, wij Europeanen blijven buiten schot. Deze hele speech is zo direct en over de top dat het me moeilijk vol te houden lijkt dat Simon hier spreekt, die zou subtieler zijn. Daarnaast is John Goodmans personage deels gebaseerd op de inmiddels overleden blogger Ashley Morris, die destijds een soortgelijke declamatie op zijn blog plaatste (klik om te lezen).

Allemaal noemen ze, soms tegen wil en dank, het Parijs van het Zuiden nog altijd hun thuis. Ondanks dat het inmiddels kerstmis is, de wederopbouw steeds langzamer lijkt te gaan en Amerika en de rest van de wereld de interesse alweer heeft verloren. Chreighton reageert op dat laatste, Janette, LaDonna, Toni (bij de gevangenis) en Albert (bij de verzekering) hebben vooral last van dat eerste. Toch zal geen van de stad verlaten zoals enkelen dat wel doen deze aflevering, wat ons ook eventjes een kijkje gaf op een gemeenschap van vluchtelingen uit New Orleans.

Overige observaties
– Niet alleen de openingsscène deed me aan The Wire denken, maar natuurlijk ook de cameo’s van Jim True-Frost (de manager van Delmond, Prysbylewski in The Wire), Steve Earle (de enige muzikanten-cameo die niet zichzelf speelt, voor The Wire zong hij in het vijfde seizoen het themanummer en speelde hij NA-medewerker Waylon) en wederom Anwan Glover als de gevangene die niet Dave Brooks is. Ik bedenk me nu trouwens dat Clarke Peters en Wendell Pierce me al helemaal niet meer aan de andere serie doen denken.
– Michiel Huisman blijkt een Nederlander te spelen en uit ‘Hamsterdam’ te komen (nog een verwijzing naar The Wire). Volgens Alan Sepinwall verklaarde dit eindelijk zijn Nederlandse accent. Ben ik de enige die dat accent helemaal niet opgevallen was. Sonny’s reactie op dat ‘Hamsterdam’ gedoe was wel erg herkenbaar. Ik heb zelf ook wel eens moeten uitleggen in de V.S. dat Nederland een land is en Amsterdam slechts een stad daarin.
– Beste dialogen deze week:
“How do you sleep at night?” “I drink.”
“You read the book, now live the movie.”
– Heeft met de huidige overstromingen in Tenessee en Kentucky en de olie rondom de kust van het Deltagebied volgens jullie de serie iets extra actueels en relevants?



Reageer op dit artikel