Mark Zuckerberg Likes: antisocial behavior, misogyny, Erica Albright.
Directed by Fincher (9): The Social Network

Het lijkt een slechte grap: een sociaal gemankeerde jongeman wordt miljonair door een website te creeëren die gebaseerd is op sociale structuren. Toch is dat het ware verhaal achter Facebook en diens bedenker Mark Zuckerberg. David Fincher benadrukt in The Social Network constant de ironie van de situatie en schildert Zuckerberg verder ook niet af als een lieverdje. In zijn hunkering naar erkenning en populariteit maakt Zuckerberg zulke moreel ambigue en harde keuzes dat hij al snel het handjevol vrienden dat hij heeft volledig van zich vervreemd en hij een rechtzaak of drie op zijn hals haalt. Alles ingegeven door jaloezie op de rijke jongens die wel succes hebben bij de vrouwtjes. De ironie is dat Erica, de ex-vriendin van Mark, in de openingsscène gelijk heeft: mensen vinden hem niet onaardig omdat hij een nerd is, maar omdat hij een onbeholpen lompe klootzak is.

Naast het feit dat The Social Network de vinger op de zere plek legt wat betreft Mark “Facebook” Zuckerberg stipt de film ook aan de problemen van deze tijd, waarin status en uiterlijk vertoon belangrijker is dan wezenlijk contact. Waar iemands smaak of geld reden is voor een vriendschap, en niet de goede eigenschappen van die persoon. Het is een probleem dat ten grondslag ligt aan Facebook, een bedrijf dat vriendschappen trivialiseert. Geen wonder als je bedenkt dat de bedenker van de site een groot onvermogen tot wezenlijke vriendschappen bezit. Fincher heeft de vinger aan de pols van deze tijd, en maakt daarmee een van de eerste historische films over de recente geschiedenis. 2005 lijkt digitaal gezien een ver verleden en amper vier jaar later weet Fincher de mankementen aan te wijzen van de Facebook-generatie.

Fincher treft niet alleen de thematiek perfect, mede te danken aan het briljante script van Aaron Sorkin, maar hij weet ook op virtuoze wijze een visueel meesterwerk neer te zetten. Vooral de montage is ongekend. De film bevat een twee-dubbele raamvertelling, waarbij rechtszaken richting Zuckerberg afgewisseld worden met flashbacks. Ook wordt er regelmatig van standpunt gewisseld binnen de scènes. Dit levert sterke scènes op, waarin Eduardo (Andrew Garfield) de ontmoeting met Sean Parker (Justin Timberlake) becommentarieert terwijl deze plaatsvindt. Hierdoor doet Eduardo dienst als een stand-in van de kijker, die eveneens een oordeel vormt over het gladde-jongens-gedrag van de Napster-magnaat.

Een andere sterke scène die gebruik maakt van cros-cutting is wat ik nu de Misogynie-Mashup doop. Op het moment dat het zaadje voor facebook wordt geplant in het hoofd van Zuckerberg is hij dronken en vol haat richting exvriendin Erica en vrouwen in het algemeen. Deze scène wordt doorsneden met beelden van een vleeskeuring op een Harvardfeestje, waar meiden uit de kleren gaan voor een mannendispuut om status en geld te verdienen. Het seksisme van Zuckerberg, die een vleeskeuringssite op internet creëert en het seksisme van de fraternity worden briljant aan elkaar gespiegeld en loopt naadloos over in een scène waarin Zuckerberg’s vrouwenkeursite Facemash een hit wordt. De scène van de reactie’s op Facemash wordt visueel gekoppeld aan een vernedering van Erica op basis van de dronken verhalen op Zuckerberg’s blog en zo is het cirkeltje rond. Deze handvol scènes tonen de misogynie die voortkomt uit een samenleving die gericht is op uiterlijk vertoon, en hoe deze geïnstitutionaliseerde vrouwonvriendelijkheid ten grondslag ligt aan Mark Zuckerberg’s semi-sociale imperium.

Naast de flair van dit soort scènes, en de beroemde roeiboot-scène bevat The Social Network ook genialiteit van een kleiner kaliber. Er is subtiele humor, bijvoorbeeld in de “notities” die Zuckerberg maakt tijdens de rechtzaak, en er zijn kleine nuances in het acteerwerk (Jesse Eisenberg schittert als Zuckerberg). Er zijn opvallende visuele touches in het kleurgebruik, waarbij groen, geel en blauwtinten overheersen, zonder dat deze visuele beslissingen de film overnemen. The Social Network bewijst uiteindelijk dat je geen groot drama nodig hebt voor een spannende, intelligente en meeslepende film: met zinderende dialoog, een pompende soundtrack en een overdaad aan acteervuurwerk en stijl heb je genoeg om een kleine klassieker neer te zetten.


Onderwerpen: , , , ,


1 Reactie

  1. Thiver

    Goed verhaal, waarin je de punten erg mooi met elkaar verbindt. Alleen strooi je wel erg veel met onnodige apostrofs.


Reageer op dit artikel