Awaara (Kapoor, 1951)
Intro tot India (1/4): The Tramp

5 april 2013 · · In Beeld + Intro tot India

Awaara

Aan de ene kant is het enigszins voor de hand liggend om een reeks over Indiase cinema te beginnen met Awaara. Het is een van de weinige Indiase films die redelijke aandacht in het westen heeft gekregen en komt bijna op elke canonlijst van Indiase cinema voor. Aan de andere kant is het toch het perfecte startpunt voor deze reeks vanwege de grote impact die Awaara had op Bollywood-cinema van toen en nu. Raj Kapoors film loopt vooruit op de stilistische en thematische innovatie die de films van Guru Dutt, Manmohan Desai en anderen zou kenmerken.

Met het verhaal van een jonge zwerver die door zijn vader in de steek is gelaten vanwege vooroordelen articuleert Awaara scherp de sociale onrusten van klasse en kaste die het pas onafhankelijke India plaagden. De film gebruikt strakke monochrome composities om deze zaken te manifesteren, zoals duidelijk wordt in de openingssequenties die meer doen denken aan Welles en Gregg Toland dan wat men destijds in Bollywood maakte. De film combineert deze noir-stijl met flashbacks die aan Duits expressionisme doen denken. Kapoor stopt er zelfs een droomscène à la Busby Berkeley in, met verbazingwekkend uitgebreid set design en choreografie. Zestig jaar na dato naar Awaara kijkend lijkt de film alleen maar belangrijker met zijn huwelijk van Hollywood stijlen dat melodrama verkent en zijn naadloze mix van droom en werkelijkheid die uniek gewoon is voor Bollywood cinema tot op de dag van vandaag.

buy oem software download

Awaara

Awaara

Awaara

Awaara

Awaara

Awaara

Awaara

Awaara

Awaara

Awaara

Awaara

Awaara

Awaara

Awaara

Awaara

jfdghjhthit45

Onderwerpen: , , , , , , , ,


Comments are closed.