Breaking Bad: Hello Carol
"Blood Money" (aflevering 9, seizoen 5)

13 augustus 2013 · · Kritiek

Zondagavond is op de Amerikaanse kabelzender AMC het slotstuk begonnen van de zeer succesvolle serie Breaking Bad. Acht afleveringen en we weten hoe de makers het epische verhaal zullen hebben afgesloten. Iedere week zal ik de nieuwste aflevering bespreken en daar waar mogelijk speculeren naar komende wendingen in de plot. Hierbij is het van groot belang dat deze serie artikelen hevige SPOILERS zullen kennen dus heb je de aflevering nog niet gezien, ben je nog niet helemaal bij of moet je zelfs nog beginnen aan Breaking Bad: doe dat vooral eerst!

De grote climax van de eerste helft van het slotseizoen was dat Hank Schrader eindelijk doorkreeg dat Walter White daadwerkelijk Heisenberg is. Maar voordat we verder gaan met het heden start de aflevering net als tijdens het begin van seizoen vijf met een flashforward waar we Walter (met haar!) zien. Het gigantische geweer ligt nog steeds in de kofferbak, maar het meest significante aspect is dat het huis van Walter en zijn familie volledig leeggehaald is en er van de rest van de familie geen spoor is. Is het huis leeggeroofd of heeft de DEA alle spullen ingenomen? Leeft de familie van Walter nog? Het zijn allemaal antwoorden waar we op moeten wachten en de reden waarom Walter überhaupt het huis binnensluipt is evenzo interessant. Hij is er om de veilig opgeborgen ricine op te halen en mee te nemen naar waar de mogelijke finale van de serie zich af zal spelen. Wederom vragen: gaat hij het gebruiken als vergif tegen bijvoorbeeld Jesse Pinkman? Of zal Walter de ricine voor zichzelf gaan gebruiken aangezien er tegenwoordig grootschalig onderzoek wordt gedaan naar het gebruik van ricine in de strijd tegen kanker waar Walter (haar of geen haar) nog steeds tegen strijdt. De uiteindelijke confrontatie met buurvrouw Carol is angstaanjagend en hilarisch tegelijk, zeker nadat de uitwisseling een paar minuten later in het heden zich herhaalt.

Eenmaal in het heden wordt het verhaal snel opgepikt met Hank die duidelijk moeite heeft met zijn ontdekking, maar er al wel gauw werk van maakt. Mede hierdoor geeft de aflevering veel aandacht aan Hank wat uiteindelijk leidt tot de spectaculaire climax. Maar het middenstuk van de aflevering zit gelukkig ook met genoeg scènes rondom Jesse die overduidelijk door alle moorden een geestelijk wrak is geworden. Hij vraagt de komische advocaat Saul Goodman om het bloedgeld dat hij bezit te doneren aan slachtoffers van eerdere moorden en schijnt ook te weten dat Mike Ehrmantraut dood is, ondanks dat Walter dit al liegend ontkent. Deze scène tussen de twee is razend knap geacteerd door beide mannen waarin zeker Aaron Paul die Jesse speelt een kleine masterclass weggeeft in stil acteren.

Maar het allergrootste vuurwerk wordt bewaart voor het slot. Veel eerder dan je zou verwachten – en wederom een teken waarom Breaking Bad zo’n bijzondere serie is – loopt het uit op een confrontatie tussen Walter en Hank in Hanks garage. Het is een sterk opgebouwde en spannende dialoog tussen de twee waarin Hank zijn walging uitspreekt in de richting van Walter terwijl juist die het zoals eigenlijk altijd kalm probeert op te lossen. En als je goed oplet merk je ook dat Walter feitelijk niets uitspreekt wat een leugen is want is op dit moment is hij geen drugsdealer meer en dus in principe ook Heisenberg af. Maar de finale slotzin van Walter is wel behoorlijk verontrustend al zou je niets minder verwachten van een persoon die op meerdere vlakken vecht voor zijn leven: “If you don’t know who I am, then maybe your best course would be to tread lightly”. Rillingen gaan over je lijf…

Al met al is aflevering negen een zeer geslaagde eerste opzet naar wat de grote climax moet worden over een kleine twee maanden. Het lijkt er op dat we het grotendeels met deze personages zullen moeten doen, omdat er in deze aflevering geen nieuw personage is geïntroduceerd al wil ik daar zo meteen in enkele korte overpeinzingen nog wel wat over kwijt. Ook erg sterk is dat de makers de mogelijk sluimerende gewetensnood van Hank direct naar het rijk der fabelen verwijst. De vraag is nu uiteraard hoe belangrijk het onderzoek van Hank daadwerkelijk zal worden want tot op dit moment heeft het nog geen enkele maal geresulteerd tot de arrestatie van Walter. Genoeg om naar uit te kijken dus.

Enkele korte overpeinzingen:
* Ondanks dat het een korte scène betrof kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de keiharde negatie van Walter richting het adres van Lydia en het daaropvolgende dreigement van Skyler naar haar toe zonder gevolgen zal blijven. In dat licht bezien verwacht ik nog wel enkele nieuwe personages in de vorm van mensen uit haar netwerk.
* Ze waren er deze aflevering niet, maar toch blijven de meerdere verwijzingen naar Jesse James tijdens het vorige seizoen me intrigeren. Als Walter White inderdaad Jesse James is, wie zal dan Robert Ford blijken te zijn? Het is een niet veelbesproken item, maar de naam Jesse James werd iets te vaak uitgesproken dat het zomaar toeval lijkt of zonder reden.
* Ten slotte moet ik de regie van notabene Bryan Cranston prijzen, aangezien hij ook het centrale personage van de serie speelt. Het was een schitterend geschoten aflevering met veel subtiel bewegend camerawerk en het kende ook fraaie aandacht voor wat er zich qua geluid en actie in de achtergrond afspeelde.


Onderwerpen: , , ,


Reageer op dit artikel